Cambodja leren kennen - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu Cambodja leren kennen - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

Cambodja leren kennen

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

18 April 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Hallo allemaal!
Weer een verslag, maar deze keer vanuit kampot! Janneke en ik hebben nog vakantie tot maandag en aangezien we een beetje simpel werden van de warmte bedachten we dat we gewoon maar iets moesten gaan doen. Dus zijn we in Kampot beland. Het is een stadje in het zuiden van cambodja aan een rivier. Er is hier een berg die erg geliefd is bij de cambodjanen en het wordt ook wel het paradijs genoemd. Dus dat gaan wij morgen even onderzoeken. We zitten in een leuk hostel waar we een klein bungalowtje hebben, echt heel leuk ingedeeld en met een lekkere douche! Morgen gaan we een dagtrip maken, met meer reizigers die hier zitten. DE reis hiernaartoe was nog een hele klus. Het is deze week cambodjaans nieuwjaar, waarbij iedereen zijn familie gaat opzoeken. Dus de steden trekken leeg en het platteland raakt vol. Maar nu is het nieuwjaar afgelopen en gaat iedereen terug naar huis. Dat betekende dat de bussen van Svay Rieng naar Phnom Pen vol zitten. En hadden wij dus een probleem. Een taxi is best duur en die gaat pas als die vol zit. Gelukkig werden we gered door een Belg die al 6 jaar deels in cambodja en deels in belgie woont met zijn cambodjaanse vrouw. Binnenkort gaan ze zich definitief settelen in Cambodja. Hij moest ook naar Phnom Pen dus konden we mooi meerijden. En dat bleek een goede set want hij wist veel over het land en de gewoontes. Hij heeft het land de afgelopen paar jaar flink zien veranderen. Het gaat beter met cambodja, er zijn goede wegen en niveau op school is hoog. Veel jonge kinderen leren al engels, wat erg handig is voor ons! Maar hij wist ook veel over het verleden en het boerenleven. Ze verwachten binnenkort een kindje en willen dat dus in cambodja grootbrengen. Zo kan hij samen opgroeien met de cultuur van zijn moeder en de familie, krijgt hij goed les, maar ook veel van het boeren leven mee en is er veel ruimt e om verder te studeren. Ik vind het een dappere beslissing en vind het een mooi verhaal. Hun boerderij is ook deels zelfvoorzienend met stroom en water en hopen dat helemaal te worden. Bijzonder verhaal maar erg mooi om te horen!
Halverwege de rit moet je een pont nemen naar de overkant, maar doordat het zo druk was hebben we er een uur vastgestaan. Wel gezellig, maar we wilden toch ook graag de bus naar Kampot halen. Dus kwamen we om 1 uur aan bij het bus station, terwijl de bus om 1 uur vertrok. Was het eerst niet mogelijk om nog mee te gaan maar uiteindelijk riepen ze de bus om. Hebben we alson 20 minuten gewacht voordat we echt gingen.. En we gingen maar een klein stukje, want na een uur stopte de bus ermee. Moesten we alsnog een uurtje wachten op de volgende bus (best heet zo op het midden van de dag). Maar uiteindelijk waren we op weg. En ik vond het heerlijk! Ik kreeg weer flashback van zuid amerika, lekker met een muziekje op naar buiten kijken de het landschap bewonderen en naar de dorpjes en de huisje kijken. Het stukje wat we hebben gereden is erg mooi! Veel rijstevelden en kleine huisjes. Maar ook de andere kant van cambodja. Vele stukken land zijn opgekocht door chinezen en daar worden nu grote fabrieken geplaatst. Sommige staan er al, andere worden gebouwd. Of het wel of niet goed is voor cambodja kan ik nog niet zeggen, er zitten zowel voor als tegens aan. Maar dat cambodja een land is van vooruitgang en veranderingen blijkt wel heel erg.
Maar het was dus een mooie busrit en uiteindelijk kwamen we aan in Kampot. Snel even een boodschapje gedaan bij een westerse supermarkt waardoor we nu yoghurt hebben! Ben helemaal blij! Het eten hier vind ik erg lekker, maar ik moet er nog wel aan wennen. Ook doordat het zo warm is heb ik weinig trek. Maar drinken is belangrijk en ik ben er al wel achter dat sommige merken water lekkerder zijn dan andere. Maar ieder heeft zo zijn smaak.
En nu zit ik hier lekker met een klein briesje, in een hostel waar we een klein hutje hebben die er vanbinnen fantastisch uitziet! En heb vooral veel zin in morgen! Ik vind het gaaf dat we op een plek wonen wat het echte cambodja is. Geen toerisme en het echte dagelijkse leven volgen. Maar ik denk wel dat cambodja mooiere plekken heeft te bieden, zoals hier in Kampot. Ik ben dan ook erg benieuwd wat we nog meer zullen ontdekken!

Tot snel,
Liefs,

• 18 April 2014 - 15:45

Opa Oma Bergen, :

lieve kind van ons,wat al een verhalen we genieten er zo van.zover weg toch is het net of je zo thuisben t.ook fyndat je het samen beleefd.we gaan maandag bij mama lunchen,rinke en de meisjes komen ook.veel verhalen zullen over jou gaan.wat fyn dat we niet op de post hoeven te wachten.hier is alles goed,geniet lieve kind we zullen meeleven. tot dan dikke kus van ons,dag .oma. Bier smaakt in de tropen altijd lekker. Met warm weer in nederland ook trouwens. Opa

• 18 April 2014 - 21:09

Je Geheime Aanbidster:

Lieve Elske,

wat een mooie verhalen, nu al. Geniet ervan, dan genieten de mensen eromheen ook van, via jou verhalen. Heel veel avontuur toegewenst!

Liefs,
    Je geheime aanbidster

• 19 April 2014 - 13:09

Wilma:

Hee Elske, weer een leuk verhaal. Waar een Belg al niet goed voor kan zijn...... Geen idee wat voor stage je gaat lopen, maar daar kom ik in je volgende verhaal wel achter. Veel plezier daar op die berg!!!

• 19 April 2014 - 16:38

Marco: