De eerste kantoordagen - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu De eerste kantoordagen - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

De eerste kantoordagen

Blijf op de hoogte en volg Elske

22 April 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo allemaal,

De eerste twee kantoor dagen zitten er alweer bijna op. Eigenlijk ben ik best wel blij dat we overdag op het kantoor zitten. Het is buiten echt ontzettend warm, zelf van zitten ga je zweten, maar hierbinnen is er airco. We zijn maandag rond half 9 begonnen. Er werd ons niet echt iets uitgelegd dus zijn we zelf begonnen aan een plan van aanpak en wat achtergrondinformatie door te lezen. In de ochtend kwam een van de studenten langs. Een aardige enthousiaste jongen die agriculture and economics studeerd. En hij kletst heel veel dus dat was wel erg gezellig. De andere studente kon er nog niet bij zijn, maar die zouden we dan de volgende dag ontmoeten. Rond twee uur hadden we een gesprek met Mr Sotha en andere leden van het team. Onze directe begeleider zal Yab Thoeurn zijn. Hij heeft ons ook opgehaald van het vliegtuig en is het hoofd van landbouw en advies. We hebben verteld over hoe wij het project voor ogen zagen en wat we wilden doen. Ze vonden het een goed idee.

Ik zal even uitleggen hoe we het willen gaan aanpakken. De aankomende weken willen we meteen beginnen met informatie verzamelen. Dit willen we gaan doen door bij de voorbeeldboeren op bezoek te gaan. Door een vragenlijst, waterkwaliteitstesten en bodemtesten willen we een beeld creëren van de bassins en hoe ze gebruikt worden. Het regenseizoen begint pas net dus misschien moeten we bij een aantal boeren nog een keer terug komen. Samen met het beeldmateriaal willen we deze dan gaan rangschikken. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen de bassins die een jaar meedraaien en welke dit jaar gaan meedraaien. Vervolgens gaan we alle informatie analyseren en categoriseren. Op deze manier willen we een duidelijk beeld maken welke manier van toepassen heel erg goed is en kunnen we ook zien welke bassins nog verbeterd kunnen worden. Hieruit komt een conclusie met aanbevelingen. Ook willen we door midden van posters of flyers uitleggen hoe het beste met de bassins kan worden omgegaan. Dit is ons onderdeel.

De studenten met wie we samenwerken zullen zich meer richten op de economische kant van het verhaal. Want levert een bassin wel genoeg op? En is het een goede investering? Maar dit moeten we nog verder uitwerken met de studenten zelf.

Nadat onze eerste dag voorbij was zijn we lekker naar huis gegaan en hebben een potje kaart gespeeld. We werden rond 7 uur opgehaald om te gaan eten want er was een Nederlander op bezoek. Martin werkt voor fair trade en hij kwam kijken of de Cambodjaanse boeren potentie hebben om dit keurmerk te krijgen en dit te verkopen. Het diner was erg gezellig maar ook erg interessant. Hij vliegt echt de hele wereld over op zoek naar producten die interessant zijn. Zo kwam hij met een potje pindakaas van de markt af en die mochten we testen. Lekker dat die was! Gelukkig mochten we de restanten mee naar huis nemen en hadden we een lekker broodje pindakaas! Waar je al wel niet van kunt genieten! We werden nog wel even voor de gek gehouden. Er werd vis geserveerd die nog lag te koken. Daardoor leek het alsof die nog leefde en dat was precies wat ze ons hadden wijsgemaakt. Ik trapte er natuurlijk keihard in. Maar uiteindelijk wel gegeten en lekker dat het was!

Maar ook ik kwam er niet onderuit en moest vanmorgen met nodige snelheid naar de wc hoppen. De afgelopen nacht was trouwens erg heftig. Het heeft heel erg geonweerd en geregend en dat gaat er anders aan toe dan thuis. Het flitste al de hele avond maar 's nachts kwam daar nog even de donder bij. Pff wat een kabaal en het was toch wel even spannend. Janneke kwam gelukkig gezellig bij me in bed liggen en zo hebben we de avond overleeft! Alleen toen we opstonden hadden we wel een minizwembad op het balkon, we waren namelijk vergeten de rolluiken naar beneden te doen, waardoor alles zeiknat was! Naja weer een les;)

En vandaag weer een dag op het kantoor. We schieten al aardig op en ik hoop dat we snel het project kunnen kortsluiten met de studenten, want die zijn vandaag niet komen opdagen.
Het team op kantoor is nog hartstikke jong. Een aantal zijn nog maar net in dienst. Ze zijn erg nieuwsgierig en tijdens een lekker stukje mega verse mango werden er genoeg vragen gesteld. Het is fijn dat de meeste een aardig woordje engels kunnen, zo kunnen we ons toch nog verstaanbaar maken.

Tot slot gaan we straks wasmiddel kopen om al onze bezweette kleding maar eens te wassen! Ik hoopte dat we dit konden uitbesteden maar dat is vrij duur. Dus op de handwas met een sopje. Het drogen zal wel geen probleem worden want dat gebeurt hier heel snel!
Als het goed is wordt het minder warm als het regenseizoen begint, dat zu toch wel fijn zijn!

Liefs,

Ps. Wie o wie noemt zich mijn geheime aanbidder. Ben toch zo benieuwd haha

• 22 April 2014 - 11:27

Oma Karin:

Hoi Meis,

Jullie zijn al pittig bezig. Goed hoor!
    Die warmte lijkt me erg. Zou dat nog wennen?
    Ik ga straks naar papa en kan hem dan wat vertellen.
    Liefs van ons

• 27 April 2014 - 01:51

Je Geheime Aanbidster:

Hallo Lieve Elske,

Wat leuk dat je zo benieuwd bent naar mijn identiteit, maar dat kan nog wel eventjes wachten. Ik kan je wel vertellen dat het een stuk minder spannend is dan dat jij nu verwacht, dus haal je maar geen gekke ideeën in je hoofd, haha!
    Ik ben toch wel zo ontzettend benieuwd hoe het daar is! Echt heel fijn dat je daar op zo'n goede plek zit, je mag wel heel blij zijn met Janneke als ik dat zo lees. Wel een beetje balen van de handwas, maar hé, misschien wordt je daardoor wel een fantastische huisvrouw, haha ;)
    Wel heel erg fijn dat jullie zo ondersteund worden in jullie ideeën en dat ze jullie echt als gelijken zien. Ben erg benieuwd of jullie je project kunnen doorzetten!
    Die flitsen zijn wel heel mooi inderdaad, indrukwekkend en ergens ook heel erg angstaanjagend, in ieder geval wel met die donder er nog bij. Heel veel plezier nog, en succes (al komt dat vast wel goed).
    Ik kijk al uit naar de volgende!

Groetjes,
    Je geheime aanbidster