Baas over eigen keuken - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu Baas over eigen keuken - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

Baas over eigen keuken

Blijf op de hoogte en volg Elske

05 Mei 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo allemaal!

Hier weer even een berichtje van mij. Vorige week was de eerste week dat we de boeren hebben bezocht. Ik vond het zo leuk om te doen! Er zit veel verschil in de boerderijen. Maar de mensen zijn zo ontzettend aardig en lief! We zijn na de eerste twee dagen erachter gekomen dat de ponds (waterbassins) het nog helemaal niet doen, terwijl ons was verteld dat sommige al wel in werking waren. Hierdoor moesten we onze vragen aanpassen. En die hebben we vrijdag uitgeprobeerd. Het zijn er een stuk meer geworden en sommige vragen zijn wat lastiger, maar we hopen op deze manier wel goede resultaten te krijgen. Helaas was een van de studenten vrijdag niet komen opdagen, om een vage reden. Dat vind ik wel jammer want hij is heel enthousiast. Wie weet trekt het nog wel bij. We krijgen misschien nog permanente ondersteuning van een collega van CFAP, maar hoe en wat weten we nog niet precies. Omdat we alleen in de ochtenden op pad zijn kunnen we mooi in de middag de gegevens verwerken. Je ziet nu al verschillen in de toekomstdromen, problemen met de ponds, opbrengsten en gewassen die ze verbouwen. Het mooiste antwoord vond ik nog op de volgende vraag; wil je ook samenwerken met andere boeren en kennis uitwisselen met hen? Haar antwoord was: Ja dat wil ik wel, maar niet met de luie boeren. Prachtig antwoord! Geeft goed aan dat ze vooruit wil. Er is nog wel echt tekort aan kennis, maar we hopen dat we dat ook een beetje in kaart kunnen brengen. Woensdag avond zijn we uit eten geweest met mr Sok Sotha en zijn vrouw. We zijn wezen grillen en het was heel erg lekker! We waren er heel blij mee want we waren de niet altijd even smakelijke maaltijden van de markt wel zat. We hebben lekker garnalen, inktvis en verschillende onderdelen van de koe gegeten zoals het hart en de lever. Maar het leukste was nog donderdag! Die dag waren we vrij en in de ochtend hebben we wat kookgereedschap en een kookplaatje gekocht samen met een collega van CFAP. We waren helemaal blij dat we nu zelf kunnen koken en Janneke heeft al verschillende recepten opgezocht! Die middag gingen we weer met Mr Sok Sotha en zijn vrouw op pad om lekker kip te eten. En lekker dat het was! We hebben met zijn 4en, twee kippen opgepeuzeld. Je krijgt dan een complete kip voor je neus, maar het smaakte zo goed! Janneke zat helemaal lekker te smullen en het was erg gezellig. We kunnen erg goed met mr Sok Sotha opschieten (ik noem hem in het vervolg de baas), we hebben leuke gesprekken over de verschillen tussen nederland en cambodja, maar ook over de cultuur en de politieke toestand in Cambodja. Ook verteld hij graag wat hij wil met CFAP en ik vind dat echt leuk om te horen. Hij is trost op wat hij heeft bereikt en dat mag ook zeker!

Het weekeind heeft ook een leuke draai gekregen. We dachten zelf dat het weer een saai weekeindje zou worden, maar niks was minder waar! Zaterdag zijn we naar de markt geweest om ingredienten te halen voor een lekkere hollandse maaltijd. Twee collega's kwamen eten en zij namen een pompoentoetje mee, dus we wilden wat lekkers maken. Gelukkig een aantal aardappelen gevonden op de markt en dat samen met lekkere boontjes en varkensvlees gemaakt. Dat vlees kopen is nog best een operatie. Er zijn verschillende standjes waar e vlees verkopen, je zoekt dan maar diegene uit met de minste vliegen en hoopt maar dat je er niet ziek van wordt. Dus kregen we een kilo varkensvlees inclusief met vetlaag en een stuk huid. Ben zo blij dat Janneke weet wat ze er mee aan moet haha. We hadden lekker gegeten en het was erg gezellig. Ze zijn heel nieuwsgierig en wij zijn dat ook. Na het eten hadden we meteen onze eerste cambodjaanse kookles geregeld: kikkers! Ze kwamen zondag rond 10 uur in de ochtend om ons te laten zien hoe je de kikker klaarmaakt. Het was lekker, maar wel een gek ontbijt. Kikkers zelf zijn ook lekker, alleen zit er meer bot dan vlees aan. We hebben ook geleerd hoe we het toetje moeten maken, maar hebben besloten dat we er een hollandse versie van willen maken met zeker de helft minder suiker;) Hun favouriete dipsaus is een mengeling van peper, zout, umani, lemon en suiker. Oftewel alle smaakpupillen worden bedient.Ik ben er zelf niet zo gek op. Smiddags een filmpje gekeken en daarna nog even naar kantoor geweest om te skypen.
Toen we weg wilden gaan werden we uitgenodigd om aal-soep te eten met Cambodjaanse noedels. Het was erg lekker en heb er lekker van gegeten. Weer leuke gesprekken gevoerd, nu ook over de Kmer rouge periode. De baas was toen nog klein maar kan zich nog enkele dingen herinneren. Zo moest hij stiekem kip eten onder het bed want dat was eigelijk niet toegestaan. het andere was dat zijn vader eenden hield, maar er zelf niks van mocht eten. Een nare tijd en je ziet het ook goed terug in de bevolkingsaantallen per leeftijd. We gaan ook een keer naar de killingfields, en waarschijnlijk gaat hij dan mee. Ik ben erg benieuwd.

En vandaag is het maandag. eigelijk zouden we naar phnom pen gaan om een visum voor vietnam te regelen, maar dat kun je beter in chinoukaville doen. En aangezien we daar volgende week heen gaan, hadden we vandaag een rustig dagje. Maar goed ook want ik was vannacht voor het eerst ziek. Overgegeven (wat ik nooit doe) en slecht geslapen, maar was vanochtend nog even blijven liggen. Nu wel op kantoor want met de airco is het hier beter uit te houden dan thuis. Morgen gaan we weer lekker naar de boeren toe, heb er alweer helemaal zin in!

Liefs!

• 05 Mei 2014 - 13:51

Jeannette:

Hoi Elske
    Wat weer leuk om te lezen, al jullie verhalen en belevenissen. Hopelijk ben je weer een beetje opgeknapt, goed fruit eten. Dikke kus.

• 05 Mei 2014 - 16:29

Karin:

lieve Elske

Dat is weer een heel verslag. Interssant hoe het nu gaat met de bevolking. Ze hebben veel meegemaakt.
    De nieuwe generatie is het land aan het opbouwen. Geweldig dat jullie ook wat kennis kunnen overdragen.
    En voor jullie een prachtige ervaring.
    Vervelend dat je ziek bent of was, de maag van streek is niet zo gek. Kijk uit met die warmte voor al te koud drinken.
    Ik vond het weer erg luek om te lezen. Hier gaat het goed.De zon schijnt en we kunnen lekker buiten zitten, haha je zal denken laat mij maar in de airco. LfsX oma.

• 05 Mei 2014 - 21:14

Ilse:

Hoi Elske,

Leuk om jullie verslagen te lezen. Klinkt super jullie onderzoek. Veel succes en plezier nog!

Groetjes Ilse