De groentinten van Cambodja - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu De groentinten van Cambodja - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

De groentinten van Cambodja

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

22 Mei 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo allemaal,

We zijn net terug van ons laatste bezoek aan de boeren. We hadden er twee op het programma staan, maar dan wel buiten de provincie Svay Rieng. Dus stonden we om 7 uur klaar om op pad te gaan! Tot onze grote verrassing verscheen Chann ineens, met allemaal excuses dat hij er de vorige keren niet was. We zullen zien hoeveel hij er van meent.
Aangezien hier iedereen wanneer het licht wordt al actief is was het lekker druk op de weg. Het eerste stuk was over 'de snelweg', waar brommers vrachtwagens inhalen, vrachtwagen vrachtwagens inhalen en er af en toe een hele snelle toeterende bus voorbij komt. Verrassend rijden de meeste auto's juist niet zo snel, behalve dan de taxis natuurlijk weer, waar ze met gemak met zijn tweeën achter het stuur kruipen, zolang er maar meer geld te verdienen valt. Uiteindelijk kwamen we bij de afslag die we moesten nemen en voor we het wisten reden we op een stoffige maar geasfateerde weg. Tot zolang dat duurde. Ze waren bezig met de weg, of ze er nou een asfaltweg of een dicht gestampte zandweg van gingen maken was me niet duidelijk, maar er lag klei genoeg en je krijgt toch wel wat ontzag voor de machines als je er vlak langs rijdt. Daar wil je niet onder komen te liggen. Niet te vergeten de hoeveelheden CO2 die je binnen krijgt als je geen sjaal of mondkapje draagt. Omdat ik achterop zat had ik tijd genoeg om eens lekker weg te dromen en lekker het landschap te bekijken. we kwamen langs een bergje met allemaal tempels erop en door kleine stoffige stadjes, die volgens mij echt nog nooit een Baran (blanke) hebben gezien. Dat zorgde dus voor veel grappige verbaasde gezichten en ik vind dat zo grappig haha.
Omdat het zo ver weg van het kantoor is gaan er niet zo vaak mensen naar deze boeren toe, dus toen we uiteindelijk ergens tussen de rijstvelden stonden bleken we verdwaald te zijn. Ik vond het niet erg want het uitzicht was fantastisch, maar me rug begon die hobbel bobbel wegen toch wat minder te vinden. Gelukkig kent men elkaar in zon dorp en uiteindelijk bereikte we rond 10 uur de eerste boer. Het was toch wel een beetje een gek idee dat dit de laatste interviews zouden zijn. Ik vind het leuk om met ze te praten en wou dat ik echt zelf met ze kon spreken. Nou vraagt nooit echt door en als ik dan wil doorvragen komt er niks uit helaas. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de mensen en hun leven en zou graag meer willen opvangen dan alleen de glimp die we met de interviews krijgen. Wie weet is dat nog een keer mogelijk, al is het alleen voor mijn eigen nieuwsgierigheid haha.

Daarna gingen we op pad naar de volgende boer en nadat we weer een andere route reden kwamen we wel weer op de goede plek uit, zelfs onze begeleider was verbaast haha. Het laatste interview en zelfs Chann werkte mee zonder veel te zeuren, wat wel zo fijn was voor Janneke. We kregen nog lekker een mango en rijstkoekjes met suiker die gefrituurd waren. Ze waren zowiezo niet zo lekker maar toen ik dat hoorde bedankte ik maar. Je ziet veel kinderen, maar ook volwassenen met een rare uitslag. Ze geven zelf de schuld aan vietnamees eten door de chemische insectenverdelgers, maar als je dat wast dan zou het goed moeten zijn toch? Ik denk dat het zelf meer te maken heeft met de grote hoeveelheden suiker die ze hier nuttigen. Maarja wie zal het zeggen. Gelukkig proberen wij daar zo min mogelijk aan mee te doen.

Omdat we nu toch lekker onderweg waren besloten we om nog een stop te maken bij de tempels op de berg. Nou komt uit de omgeving, maar voor ons en Chann was het iets nieuws. Dus nadat we wederom verkeerd reden hebben we de hoge trappen beklommen naar de tempels. Eerst netjes een gebed uitgebracht. Ik heb nog steeds geen idee hoe het moet, maar het zal wel goed zijn als je wat probeert? Daarna nog wat grappige foto's gemaakt en naar de top geklommen. Je had echt een vet uitzicht al was het wel een beetje damperig. En zweten wat we deden! Maar het was leuk om iets te zien waar geen toeristen waren, alleen wat rare blaffende honden en om even lekker actief te zijn geweest na al dat gebrommer. Nadat we weer beneden waren hadden de heren natuurlijk hele erge honger en zijn we ergens wat gaan eten. Het was best prima alleen snapte ze niet waarom we zout over de rijst heen doen. En toen ik uitlegde dat we het ook wel eens met bouillonblokjes koken vielen ze bijna van hun stoel haha. Er was ook een mega slechte film op die ze perse wilde afkijken. Het was echt heel slecht. Er wordt ook flink reclame gemaakt voor 'the voice of Cambodja' en 'Cambodja got talent'. Ben blij dat we geen tv hebben haha.

Daarna alweer terug naar het kantoor. Ik mocht weer achterop en dat zorgde weer voor wat dagdromerij. Ik ben vooral gebiologeerd door de kleuren groen die je overal ziet. in de ochtend, wanneer de zon nog niet op zijn sterkst is heeft het rijst en de bomen en de velden een mooie krachtige kleur groen (kan het niet ander beschrijven). Verder heb je de donkergroene tinten, lente groene tinten, de geelgroene en de wat bruin groene tinten. Wanneer de zon dan toch harder begint te schijnen neemt de stof toe en veranderd het mooie groen toch in iets wat verdord lijkt. Ben ook heel erg benieuwd hoe dit zal zijn aan het einde van het regenseizoen. Ik denk dan vooral groentinten met veel modder ipv stof. Ik heb geprobeerd foto's te maken maar die laten niet goed zien wat ik bedoel. Het is gewoon een mooie kleur groen en ik wist niet dat ik dat zon mooie kleur kon vinden. Zo leer je weer wat van jezelf haha

Maar achterop zat ik nog weer verder te dromen en ik moet bekennen dat ik Cambodja steeds leuker en mooier ga vinden en steeds meer waardeer. Waar ik eerst vooral de vergelijking maakte tussen zuid Amerika en hier, ga ik nu Cambodja steeds meer zien als een eigen iets., gelukkig maar. Want Cambodja heeft veel te bieden. Kijk door het vuil en het afval heen en je ziet hele mooie plekken en hele vriendelijke mensen. Over de kleine paadjes rijden is dan ook het leukste en ik ben blij dat we in Svay Rieng zitten, ver van de door toeriste helaas veranderde (verpeste?) steden. Ookal is de luxe van af en toe iets lekkers te eten halen of gewoon boodschappen doen ook wel heel relaxed haha. Maar hier krijg je toch wel meer mee van hoe een gewone Cambodjaanse stadje werkt. Maar ik merk ook dat het niet mijn cultuur is. Ik mis de openheid en de toegankelijkheid. Iedereen is ontzettend aardig, maar ze blijven gesloten. Iedereen zegt ja en amen, ook al bedoelen ze nee of snappen ze het niet. Daar kan ik helaas niet zo heel erg goed tegen. Ook zie je overal tempels en heeft elk huis een gebedshuisje toch krijg je minder mee van het boeddhisme dan ik had verwacht, maar misschien verwachte ik te veel door films zoals Eat, Pray, Love (dat was niet in cambodja, maar toch) en omdat ik misschien niet echt een geloviger ben. Maar je ziet wel overal mensen die hard werken en vooral de jongere generatie die meer wil, meer vooruit wil. En daar heb ik ontzettend veel respect voor. Ben wel benieuwd waar dit toe zal lijden, wanneer de eerste mega boerderijen verschijnen en wanneer ook in deze gebieden de mega grote fabrieken verschijnen zodat wij goedkope kleding en schoenen kunnen hebben. Tuurlijk ik doe er zelf aan mee, maar ik hoop gewoon dat de ware identiteit van Cambodja, wat ik zelf nog wel een beetje moet vinden, bewaard zal blijven en niet ten onder gaat door giganten zoals China.

Maar goed, voor nu genoeg gedagdroomd en terug naar de realiteit. Papa is vandaag jarig, hij wordt alweer 50 en vind het wel heel erg lastig dat ik er niet bij kan zijn. Na alles zal dit wel een gekke verjaardag worden, ookal is gekke niet het goede woord. Maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Dus bij deze pap, Van harte gefeliciteerd! Je bent een topper en ik mis je!

Liefs xxxx,
Elske

  • 22 Mei 2014 - 11:37

    Bert:

    Wat leuk verhaal lieverd en gefelicteerd met je paps lieverd kus

  • 22 Mei 2014 - 12:11

    Tsjitske:

    hallo prinsesje,
    was vanochtend vroeg al bij papa. hij zat nog in de woonkamer. dus snel slingers en ballonnen opgehangen.
    toen we op papa's kamer kwamen was hij eerst niet blij: had toch tegen de verzorging gezegd dat ik het niet wilde... toen had hij door dat ik de dader was en vond hij t wel oke! mocht ze laten hangen.
    vandaag heeft papa franse les en koken dus om 16 uur wordt hij opgehaald. we eten kip tandori (verrassend ;)
    oja ook nog stemmen, werd ik toch weer bijna t hokje uitgezet. nou ik had alle volmachten mee, dus papa heeft gestemd!
    heb voor papa een tuinstoel met hoofdsteun gekocht (lekker voor een dutje), hij moet maar zien of hij hem hier laat of mee neemt.
    en zondag een motorrit in zijspan. heb nog niks verklapt. (best bijzonder)
    vanmiddag komen opa en oma karin met appeltaart en opa/oma bergen langs.
    Jurre heeft t druk met school dus die is er ook niet. dus allemaal niet erg.
    vanmiddag poging 3 om een paspoort voor skelte aan te vragen... en dan is de weg vrij om mee te liften in jullie leven. we hebben er zin in!!!
    xxx mama

  • 22 Mei 2014 - 12:29

    Jeannette :

    Wat weer een prachtig verhaal, leuk om te lezen. En natuurlijk gefeliciteerd met je vader z,n verjaardag. Xxx Jeannette

  • 23 Mei 2014 - 10:19

    Oma Karin:

    Lieve Elske

    Net je verhaal gelezen, Een mijmerende Elske, Ook Cambodja heb je in je hart gesloten.
    De vele ervaringen daar neem je ook altijd mee in je leven. Denk maar aan Peru, blijft ook bijzonder.
    De tijd dat mama en Skelte komen wordt steeds korter. Leuk hoor.
    Gisteren was het gezellig op papas verjaardag en in t weekend gaan we het beleven.
    De verrassingen. Veel liefs van ons. dikkeX
    Oma Karin






  • 03 Juni 2014 - 22:42

    José:

    Wederom een mooi verhaal.
    Lijkt me echt supergaaf als je een klein schilderij maakt, dat voor jou de groentinten van Cambodja laten zien. Ik kan niet schilderen, maar ik weet zeker dat jij er veel beter in bent. Zo niet.... enkel groentinten kan ook ;)
    Zoooo vet dat skelte samen met je mams mee gaat!

    Oahh, ik mis je echt zo! Echt fijn om zo te lezen allemaal, heerlijk, ben echt zo blij dat je dit mag meemaken! :D
    Denk je wel om je rug lieverd? :)

    xxx José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Vrolijke land en water manager die graag wat van de wereld ziet!

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 44593

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Study & traveling South of Europe!

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

Stage in Cambodja & roadtrip door Vietnam

04 November 2010 - 06 Mei 2011

Mijn eerste reis... Zuid Amerika, here i come

Landen bezocht: