Terugblik en vooruitzicht - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu Terugblik en vooruitzicht - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

Terugblik en vooruitzicht

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

13 Juni 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hoi allemaal,

Hier weer een verslagje van mij. Afgelopen week hebben we weer de boeren bezocht! Ik vond het echt heel erg leuk om bij ze terug te komen. We hadden drie dagen aan bliksembezoeken, want we wilden alleen zien hoe ver de boeren zich hadden verbeterd. Dat betekende dus op de brommer overal heen crossen, 'Tjoem riep soer' zeggen, foto's maken, 'akun' en' Tjoem riep lier' zeggen en weer op de brommer verder crossen. Op de brommer crossen is ook echt heel leuk:) Lekker een beetje om je heen kijken, vooral de grote hobbels proberen te vermijden (we hebben al 2 keer een lekker band gehad) en vooral het rijstveld niet inrijden of een kip aanrijden.
Maar ik vond het echt leuk om de boeren weer even terug te zien. Sommige boeren waren ook heel erg blij en met sommige voelde ik me toch wel een beetje verbonden. Zo was er een heel oud mannetje die in het engels 2 en varken kon zeggen (wel bijna onverstaanbaar) maar toen ik het snapte was hij zo blij, ik kreeg de mooiste tandloze lach die ik ook heb gezien haha. Maar ook een aantal vrouwelijke boeren die zelf hard op het land werkten terwijl hun mannen andere werkzaamheden hebben. Ook was een van de kinderen van een boeren gezin ziek, ze heeft bronchitis en kon alleen maar in de hitte op een bamboe bedje liggen met een infuus. Ik hoop echt dat ik hier niet zo ziek wordt en hoop maar dat ze snel weer beter wordt. Een andere boer was bij het eerste bezoek bezig zijn huis te bouwen en die was nu helemaal af! En de kindjes hier zijn zo schattig!
Ook hebben de meeste boeren hun boerderij verbeterd. De meesten hebben meer water in de pond en de gewassen groeien goed. Helaas hebben sommige wel last van droogte, gewassen die dood gaan en insecten. Je ziet veel verschil tussen de plekken. Een aantal boeren wonen in het natte gedeelte en een aantal wonen in het droge gedeelte. Het verschil is enorm, ookal zit er maar een paar km tussen.
Er was ook een boer die heel weinig had verbeterd aan zijn pond en heel typisch tv zat te kijken toen we aankwamen. Ben benieuwd hoe de boeren zich nog verder ontwikkelen maar dat kunnen we helaas niet meer zien.
Nu aan ons om dus een advies te gaan geven over wat er nog meer verbeterd kan worden. We geven een algemeen advies maar we willen ook een persoonlijk advies geven. Daar zijn we nu druk mee bezig

Dit weekeind willen we weer naar Phnom Penh. Dit keer gaan we niet de boodschappen vergeten uit de bus haha. Maar misschien gaan we wel met een collega meeten, die nu ook in Phnom Penh is. Lijkt me wel leuk om ook haar Phnom Penh te zien en niet alleen het mooie toeristische gedeelte. Dus we gaan het zien wat we allemaal gaan doen. En dan komen volgende week donderdag mijn moeder en Skelte alweer aan! Ik heb er echt heel erg veel zin in! We gaan naar Ankhor, waarschijnlijk lekker naar het strand bij Sihanoukville en natuurijk Phnom Penh en Svay Rieng bezoeken. En dat allemaal in 9 dagen tijd haha. Heb echt zin om ze te zien en ik weet zeker dat ze het heel erg leuk gaan vinden! Gelukkig hebben ze al kunnen oefenen met warme temperaturen in Nederland.
En om dan nog verder vooruit te kijken, we hebben dan nog maar anderhalve week stage. Janneke moet voor de 11e het land uit zijn en Bert komt de 11e aan in Phnom Penh. Ik moet alleen wel de 13e al het land uit, dus veel van Cambodja kan hij helaas niet zien. Maar Vietnam wordt te gek dat weet ik zeker!

Liefs

  • 13 Juni 2014 - 11:46

    Wilma:

    Hee Elske, ik besef me nu dat wat je schrijft allemaal al zo vertrouwd en bekend lijkt/klinkt, maar dat is het natuurlijk niet. Je zit helemaal aan de andere kant van deze aardbol. Leuk om dat door jou zo mee te maken. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Toedeloe........

  • 13 Juni 2014 - 13:03

    Karin:

    Hoi lieverd

    Leuk hé, om te zien dat er toch wat vooruitgang is geboekt bij de boeren.
    Dat geeft de voldoening.
    Nog even en dan zijn mama en Skelte er. Ze komen in een andere wereld en jij gaat het ze laten zien.
    We hopen dat jullie een leuke tijd hebben. Maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan.
    Hier gaat alles goed. Liefs, ook van opa.

    XXX oma Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Vrolijke land en water manager die graag wat van de wereld ziet!

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 44617

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Study & traveling South of Europe!

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

Stage in Cambodja & roadtrip door Vietnam

04 November 2010 - 06 Mei 2011

Mijn eerste reis... Zuid Amerika, here i come

Landen bezocht: