Shaduw dansen en moord bomen - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu Shaduw dansen en moord bomen - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

Shaduw dansen en moord bomen

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

17 Juni 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo allemaal,

Afgelopen weekeind zijn we weer naar Phnom Penh gegaan. Dit keer met de bus en ze hadden zelfs campingstoeltjes voor in het gangpad, dus de reis was vrij comfortabel (ik had zowiezo een gewone stoel). We hadden een lekker broodje meegenomen en onder het genot van een James Bond film ging de tijd best snel en voor we het wisten waren we alweer in Phnom Penh. We gingen weer naar hetzelfde hostel. We gingen nog even lekker een garnaaltje eten op de nachtmarkt en zijn daarna lekker gaan slapen. De volgende dag was een leuke heftige en indrukwekkende dag.

In de ochtend zijn we naar de killingfields ofwel Choeung Ek geweest. Enkele weken geleden zijn we naar het Toul Sleng museum geweest, waar duizenden mannen vrouwen en kinderen zijn gemarteld omdat ze verdacht werden van acties die ze nooit hebben gedaan. Uiteindelijk werden ze vermoord, maar dat kon niet op dezelfde plek als waar de gevangenis stond. Daarom is een Chinese begraafplaats geconfisqueerd als moordplaats. De gevangenen werden op gehokt, geblinddoekt en vastgebonden in vrachtwagens naar de velden gebracht. Daar aangekomen was er een hutje waar de gevangenen werden genotuleerd. Sommigen moesten zelf tekenen voor hun doodvonnis. Ze werden in een hok gestopt totdat het tijd was om ze te vermoorden. Dit gebeurde 's nachts onder luide propaganda muziek zodat de boeren in de omgeving dachten dat er een Khmer Rouge bijeenkomst was. Omdat kogels in die tijd erg duur waren werden de gevangenen op de meest gruwelijke manieren gedood. Ze werden geslagen, onthoofd, kelen werden doorgesneden met palmbladeren, baby's werden onder het oog van hun moeder tegen een boom dood geslagen. Toen de velden gevonden werden zaten er nog stukken hersenen, weefsel en bloed aan de boom. Wanneer een graf vol was dan werden er chemicaliën over de lijken gestrooid om de geur te maskeren en de graven werden dichtgegooid. Er waren bijna 130 graven, waarvan er ruim 80 zijn opgegraven. Bijna 9000 lichamen zijn terug gevonden, maar het kunnen er nog meer zijn. Nog steeds komen er na een hevige regenbui tanden, botten en stukken kleding naar de oppervlakte. De medewerkers ruimen deze eens in de drie maanden op.

Op de plek waar de mensen aankwamen in de vrachtwagen staat een grote Stupa, een herdenkingsgebouw. Deze is versierd met zowel Boeddhistische en Hindoeïstische tekenen. De Stupa herbergt 5000 schedels, botten en kledingstukken.
De audio tour die er bij zit is erg goed. Door verklaringen van getuigen, voormalige leiders en nakomelingen is het een heftige tour. Juist doordat er een school vlak bij staat en je de kinderen kunt horen spelen en zingen, de natuur volop groeit, kippen lopen over de graven en je de bloedstollende verhalen hoort, is het een plek waar je kippenvel van krijgt.

Indrukwekkend en erg triest dus. Ik ben nu een boek aan het lezen over deze tijd. Hoe de Khmer rouge aan zijn macht is gekomen, wie Pol Pot was en hoe mensen deze tijd hebben beleefd. Het is gewoon ontzettend triest dat je nog overal waar je komt wordt herinnerd aan die tijd. Ik begin de Cambodjaanse bevolking wat beter te begrijpen, zeker de oudere generatie. Ze hebben alleen maar oorlogen meegemaakt met als toppunt de Khmer rouge periode. Nu is er een tijd waarin de omstandigheden niet ideaal zijn, maar wel veilig. Waarom zou je dat willen veranderen? Aangezien de jongere generatie dit wel wil, zal er nog wel een strijd komen. Misschien niet een gewapende strijdt, maar een mentale strijdt, een keuze strijdt tussen veiligheid en verandering.

Gelukkig hebben we ook nog wat leuke dingen gedaan. Wederom weer een massage gehad, deze keer door een instituut die blinden leert masseren. Zo kunnen ze toch een inkomen krijgen en hoeven ze niet worden onderhouden door familie of worden gedwongen tot bedelen. En het was de beste massage tot nu toe. Ik ging voor de Japanse (aangezien de blinden het van een Japans instituut hebben geleerd) en het was erg goed! Die jongen was alleen zo sterk dat ik er nog steeds wat beurzig van ben haha. In de avond zijn we naar een Shaduw spel geweest. Dit is een traditioneel toneelstuk waar traditionele dans wordt afgewisseld met schaduw poppen. We hadden ons mooi opgetut en zijn lekker naar het theater gegaan (wat naast een stripclub zat, dus we dachten al dat we verkeerd zaten). En het was wonderlijk! Het duurde maar een half uur, het verhaal was best wel vaag (de vrouw van de koning was gestolen door de vijand, door middel van een apen leger zou ze worden terug gehaald, maar een demon nam haar plek in. De apenaanvoerder werd verlieft op de demon, de vijand verdween en waar de vrouw van de koning is gebleven, geen idee). Maar het was wonderlijk om te zien!

Helaas kreeg ik daarna migraine van de massage en ging ons avondje uit niet door. De volgende dag hebben we wat rondgelopen, had Janneke nog een pedicure genomen en heb ik lekker bij een restaurantje naar mensen gekeken, toch wel een van mijn grootste hobby's haha. We hadden al bustickets en konden nog mooi nog een boodschapje doen (bruin brood en pindakaas!) voordat we weer terug naar Svay Rieng gingen.

En nu zijn we weer op kantoor. We schieten lekker op met het rapport, de handleiding en het persoonlijke advies. Donderdag komen mama en Skelte en ik heb er echt heel erg veel zin in! Het wordt een druk programma maar we gaan heel erg veel leuke dingen doen! Maar dat horen jullie wel weer in het volgende verslag.

Liefs

• 17 Juni 2014 - 07:46

Tsjitske:

hallo lieverd,
    wouw wat weer een duidelijke geschiedenis les.
    skelte moet het morgen nog maar even lezen ter voorbereiding.
    zowiezo vind skelte het een avontuur. voor t eerst vliegen!!
    we gaan morgen met bus 300 naar schiphol. nederland moet om 18 uur voetballen en er wordt nu al gewaarschuwd voor fille's.
    morgen gaan we voor vertrek nog naar papa. die vind het leuk dat we naar je toe gaan.
    we zijn ook benieuwd hoe we de temperatuur zullen ervaren...
    tassen zijn al ingepakt. tot "straks".
    xxxxxxxxx mama

• 17 Juni 2014 - 10:33

Karin:

Lieve Elske

Wat een goed verslag.Mooi verhaal is hier niet zo van toepassing. Wat een wrede tijd is dat toch geweest.
    We zijn heel blij dat het goed met je gaat en er gaat natuurlijk iets leuks gebeuren. Mama en Skelte komen.
    We hopen dat jullie met elkaar een leuke tijd hebben. Ik kijk al uit naar de verhalen.
    Liefs van ons
    XXX oma en opa