De eerste week! - Reisverslag uit Albaida, Spanje van Elske Moring - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Albaida, Spanje van Elske Moring - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

15 Juni 2016 | Spanje, Albaida

Hallo allemaal,

De tijd gaat weer eens veel te snel! Er gebeuren zoveel leuke dingen! Ik zal proberen of ik alles kan herinneren! Het meest wennen is het ritme. Half 7 gaat de wekker, waarna ik braaf met mijn huisgenootjes een half uurtje sport om de dag goed te beginnen. Dit is ook het enige moment dat dit lekker wil. Om half 8 ontbijten, 8 uur vertrekken, tot 2 uur werken, siesta tot 5 uur en dan aan de bak tot 8 uur, waarna je avond eten krijgt en je rond half 10 eindelijk aan je avond kunt beginnen. Als Hollander toch even wennen. Maar na anderhalve week gaat het steeds beter.
We begonnen vorige week met twee dagen excursies. De eerste dag hebben we een dam bezocht, van binnen en buiten (wat erg indrukwekkend was), hebben we heerlijk gezwommen in de rivier en hebben we lange verhalen aangehoord van de president van iets belangrijks met irrigatie (ik ben even kwijt waar het van was). Door het wennen aan de hitte, het zwemmen en de lange tijd tussen het vertalen, was het best pittig. Maar daarom niet minder leuk! En klimaat verandering was niet echt een issue, want immers elk jaar is anders. Zo kun je er ook tegen aan kijken! Deze dag was vooral bedoelt om meer te snappen van hoe het gebied van water wordt voorzien en welke problemen er zijn. We hebben verder nog een spookstadje bezocht dat verlaten was na een overstroming en waarvan het dorp compleet is verplaatst. En we hebben irrigatiesystemen bekeken. De meeste gebruiken oppervlakte irrigatie, maar er is een grote campagne om naar druppelirrigatie over te stappen. De tweede dag hebben we een flink actieve dag gehad! We begonnen de dag met een klim over moorse terrassen, die daar al lang liggen en nog steeds worden gebruikt. Door het klimmen en klauteren zaten we al snel onder de schrammen en sneetjes, maar wat was het een heerlijke manier om de dag te beginnen! Verder uitleg over landbouw en bodem in de Albaida vallei. Na een relaxte lunch zijn we een hiketocht gaan maken naar boven op een berg, vanaf waar je heel erg mooi een overzicht had op de Albaida vallei en waar we meer informatie kregen over de geomorfologie van het gebied. Ik heb vooral genoten van wat er allemaal te zien was! De tocht naar boven was versierd met kunst van lokale kunstenaars en we gingen naar een kasteel, wat ik helemaal geweldig vond. Omdat we het pad even kwijt waren zijn we heel stoer omhoog geklommen! Atijd leuk, maar ik was wel blij dat ik af en toe een arm van Jelle kon pakken. Het was echt een heerlijke dag en na ruim 15 km in de hitte te hebben gelopen was iedereen aan het einde van de dag gesloopt. Maar dat was nog niet het einde, want we werden nog uitgenodigd voor een rondleiding op een wijn boerderij met wijnproeverij! Nu is lekker wijntjes drinken na een dag alleen maar zweten en zonder goede bodem altijd een goed idee, en was het binnen no time een hele gezellige chaos! Gelukkig hadden we een geduldige chauffeur, zijn we veilig thuis gekomen en zijn we heerlijk gaan slapen. De wijn was trouwens heerlijk en geen kater de volgende dag! Perfect!

Woensdag begon het echte werk en zijn we naar Valencia gegaan om de opdrachtgevers te ontmoeten! Mar en Marta zijn twee lieve vrouwen die onderzoek doen op de Universidad de Polytechnica de Valencia naar de effecten van klimaat verandering. Ze vinden ons plan erg leuk, maar erg ambitieus. Ze hadden nog goede feedback over de methodes die we willen gebruiken en verder hadden we een lijst met contacten gekregen. Maar het belangrijkste is dat we eindelijk twee focus gebieden hebben: Alginet en Villanueva de CastellIón. Nu kan het onderzoek echt beginnen! In de siesta hebben we nog even wat van Valencia gezien, maar hebben we vooral ijskoffie gedronken in een barretje. Op de terugweg zijn we door de onderzoeksgebieden gereden, wat nog een hele klus was, omdat Villanueva de Castellón (VNdC) anders op de kaart stond aangeduid dan in de tomtom, maar bij toeval kwamen we toch goed terecht!

De rest van de dagen hebben we gewerkt aan de planning, contact gezocht met mensen en de feedback op ons onderzoeksvoorstel verwerkt. We zijn verder erg veel bezig met het groepsproces, waarbij we allemaal een aantal leerdoelen hebben opgesteld die we willen behalen. Dit geeft wat uitdagingen hier en daar, maar de eerste week ging echt fantastisch!

Toen was het alweer zaterdag en begonnen we de dag met workshops. Ik had mij aangemeld voor een stakeholder bijeenkomst op de wijnboerderij, maar dat was nogal een fiasco. Dus zijn we naar een ruïne in de buurt geweest (wat het allemaal iets beter maakte) en hebben we een workshop gehad over de lokale dans: de Jota! Dit was echt fantastisch, en al zullen we er heerlijk Hollands op gedanst hebben, leuk was het zeker! We waren nog met 6 meiden over dus zijn we daarna lekker tapas gaan eten met een Sangria erbij! Helemaal top! De avond afgesloten met een BBQ, een poolparty en een kennismaking met het nachtleven in Albaida, wat echt helemaal niks is. Behalve dat je om 2 uur ‘s nachts nog ijsjes kunt eten, dat dan weer wel. Zondag was onze eerste vrije dag! En die hebben we doorgebracht met uitslapen en zwemmen in een lokale bron! Het water was ijskoud, maar heerlijk verkoelend en mooi blauw! We hebben daar van een aantal rotsen gesprongen (doodeng!) en heerlijk geluierd en gekletst. ’s Avonds uit eten geweest in Albaida, wat nog best lastig is, want blijkbaar is om 9 uur eten nog erg vroeg. Maar we vonden een pizzeria en hebben er heerlijk pizza gegeten. Na een hele week patatjes bij het avond eten was pizza misschien niet een hele logische keuze, maar wel erg lekker en gezellig!

En daarmee sluit ik deze blog voor nu! Er zijn nog veel meer dingen gebeurt, maar dat komt de volgende keer.

Liefs

• 16 Juni 2016 - 10:19

Oma Karin:

Hoi meis, nou verveling is niet aan de orde. Een leuke groep mensen om je heen is ook belangrijk.
    Denk je wel aan rust af en toe met die warmte. En goed eten en vooral drinken. Water, haha. Onnodige raad van je oma. Maar je doet het er maar mee.

X Oma