Elske - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu Elske - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

28 April 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Tjoem Riep Soer allemaal!

Vandaag was echt een leuke dag! We zijn begonnen met de boeren bezoeken en te interviewen. Vanmorgen zijn we met 6 mensen op pad vertrokken naar Chombork, een klein dorpje net buiten Svay Rieng. De omgeving was hier meteen anders, veel mooier, mooiere huizen, iets minder troep en de honden zagen er ook veel beter uit. We hadden de taken verdeeld en Janneke en Chann hebben de testen uitgevoerd. Ze hebben gekeken naar de bassins, watertesten gedaan en een grondprofiel (geprobeerd) te maken. omdat alles van klei is is dat toch wel wat moeilijker om te doen. Ik ging samen met Nou de boeren interviewen. Dat koste wel wat tijd en het is lastig omdat alles heen en weer wordt vertaald. Maar de boeren waren erg vriendelijk en wilden ons graag helpen. We hebben snel nog wat kleine woordjes geleerd, dus nu kunnen we de boeren tenminste fatsoenlijk begroeten. Het was al snel warm maar ik vond het zo leuk om bezig te zijn en proberen met de boeren te praten. Morgen gaan we weer naar het volgende dorp en ik hoop dat we ons aan de planning kunnen houden. Omdat we alleen maar in de ochtend bij de boeren op bezoek kunnen (vanwege het lesrooster van de studenten) kunnen we mooi in de middag alles uitwerken.

We hebben ook een leuk weekeind gehad! Zaterdag was echt even een bleh dagje, veel geluierd, boekje gelezen. Maar eigenlijk waren we dat en de hitte wel een beetje zat. in de middag zijn we naar de markt gegaan en dat was echt heel erg leuk! We liepen door wat kledingkraampjes toen we ineens luide muziek hoorde en allemaal dansende mensen zagen. Dus toen ze ons wenkte zijn we even gaan kijken. We kregen meteen een biertje in ons hand gedrukt (lekker lauw bier mmm) en hebben een tijdje met de mensen gedanst. Het was echt heel leuk en grappig. Er was een man en die kon alleen maar happy zeggen. dus al gauw namen de andere mensen het ook over en was het alleen maar happy happy happy cambodia! Heel grappig, had je bij moeten zijn. Toen verder de markt afgestruind en zowaar een bord gekocht! en ook meteen maar wat avond eten. Dapper als we waren zijn we voor de soep gegaan, het eerste wat in tijden heeft gesmaakt. Maar waar toch wel rare ondefinieerbare dingen in zitten (zie foto op FB).

's avonds kwamen er nog twee collega's langs die ons de omgeving een beetje wilde laten zien. dus hop, bij hun op de brommer en een klein rondje gereden. Ze zijn heel nieuwsgierig dus het was leuk om de verschillen tussen onze culturen te zien. zo zijn ze heel erg verbaast over dat wij wel vriendjes 'mogen' hebben, terwijl zij het wel hebben, maar het alleen stiekem kan. na het rondje nog even lekker filmpje gekeken (als je nog goeie tittels weet, laat het even weten, 's avonds kijken we voornamelijk films)

Zondag hebben we de brommer van CFAP kunnen lenen en hebben we een rondje gereden en een beetje Svay Rieng verkend. We hebben een winkel gevonden (benzinestation) waar ze yoghurtjes verkopen! Dus wij helemaal blij.
Het eten is namelijk niet echt heel erg super. Het is wel lekker, maar veel nieuwe smaken waar ik nog erg aan moet wennen. ook door de hitte zit je zo snel vol dat je liever een stuk water meloen eet of een mango uit de tuin, dan een warm bord eten met rijst. Maar hopelijk wennen we er nog aan. Janneke zei dat ze een hamburgertentje heeft gezien, maar dat kan ook een luchspiegeling zijn geweest. We gaan dat binnenkort ontdekken.

Zoals jullie horen gebeurt en niet veel spannende dingen hier in Svay Rieng. Maar het is ook wel ergens rustig. Ik heb vandaag weer een dagboek gekocht en wil dat weer gaan bijhouden. Met me rug gaat het gelukkig wel wat beter door de warmte! Alleen is mijn matras zo dun dat dat het dan weer ongedaan wordt gemaakt. Naja dat zal wel loslopen;)

En nog een leuk nieuwtje! Mama komt me wederom weer opzoeken hier in verwegistan! Ze heeft een ticket gekregen voor haar verjaardag (dankjewel Rinke) en ze dal hier aan het eind van de periode komen. We willen dan graag naar Ankor gaan, de bekende tempels hier in Cambodja. Maar dat gaan we nog allemaal invullen en daar zullen jullie nog meer van horen.

Liefs en Tjoem Riep Lier!

• 28 April 2014 - 12:28

Wilma:

Wat een leuke mail weer. En wat een verrassing dat je moeder je komt opzoeken!!! Geniet er maar van, het is om voor je het weet.

• 28 April 2014 - 13:56

Oma Karin:

Hoi Lieverd.

Leuk weer om te lezen, maar nog leuker was gisteren met elkaar praten via skype.
    Ik kan me indenken dat de hitte je de keel al uit hangt, maar daar is niets aan te veranderen. ik hoop voor jullie dat er snel een wat koelere periode komt.Heb gisteren je videoboodschap ook gekeken. Maar het was hier wat druk met de BBQ. Ik wil morgen de laptop meenemen naar papa dan kan hij het rustig bekijken. en zal ook je blog laten lezen. Probeer maar lekker veel fruit te eten, dat is ook gezond. dikke Xknuf.

• 28 April 2014 - 16:53

Bert:

Hey lieverd lekker en hier mijn reacties dan ;) maar vind het leuk dit te lezen.

Dikke kus van mij

• 29 April 2014 - 12:33

Jurre:

hee zus .
    ik ben nu bij opa en oma in bergen en leg hun nu uit hoe ze een reactie kunnen plaatsen zodat zij dit in de toekomst ook op jou verhalen kunnen doen.
    weer een leuk verhaaltje getypt.
    xx jurre

• 29 April 2014 - 23:02

Annemieke:

Wat leuk Elske dat je moeder komt. Heb inmiddels de reisverslagen van je vorige reis ook allemaal gelezen, dus kan me indenken dat dit ook weer bijzonder zal zijn! Je bent een ongelofelijke topper!!!

• 30 April 2014 - 10:48

Opa Oma Visser:

wat weer een gezellig verhaal.ga zo door.gisteren waren je broes met vrienden hier.Hebben weer een zakcentje verdiend door allerlei klussen te doen,zo helpen we elkaar. Was met mn museum klub naar D, RECHT .maandag was er kunst en kitch hier in dorp,van alles mee,men vond het mooi,maar niet in de mode.Dag lieve kind van ons het ga je goed,we blyven je volgen,dikke kus.

• 30 April 2014 - 14:57

M Morring:

HoiElske,leukverhaleneduslezengrotjesvanafNiunicumPapaerstereactiegroetjesaNJaneke.