The last supper - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu The last supper - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

The last supper

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

05 Juli 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo allemaal,

Al heb ik vorige week nog geschreven, het lijkt veel langer geleden! Afgelopen week was een drukke, leuke en hectische week waarin we alles hebben afgerond, ziek zijn geweest en afscheid hebben moeten nemen, nu voor echt. Maar ik zal bij het begin beginnen.

Maandag was het eigenlijk nog best wel rustig, een beetje stilte voor de storm. We wilden nog graag een aantal dingen maken voor CFAP, een folder een presentatie en natuurlijk de handleiding, persoonlijk advies en het grote rapport controleren en afronden. Ik heb ook alles geregeld voor mijn inschrijving voor de minor in Wageningen. De papieren zijn op de bus dus hopelijk gaat dat goed! Dinsdag was een zelfde soort dag, maar woensdag begon de pret! Peter, onze begeleider vanuit Nederland was aangekomen! En dat betekende gezelligheid en lekker Hollandse humor. Heerlijk! Helaas werd ik die avond een beetje ziek. Dus vroeg op bed gegaan maar de volgende dag was het helaas niet beter. Terwijl het een leuke dag was! We hadden een meeting bij de universiteit om de samenwerking nogmaals te benadrukken en misschien wat lijntjes uit te gooien voor toekomstige onderzoeken en stages. Daarna naar een koffietentje (de plek waar mannen komen om te praten) En het klopte wel want onze baas was ineens een stuk spraakzamer haha. Na de lunch hadden we een meeting bij het lokale departement voor agriculture. Helaas voelde ik me zo ziek dat ik het gesprek gemist heb. We zouden nog een promotie filmpje schieten voor school, maar Janneke moest even alleen shinen, want ik ging naar bed.
De volgende dag was het een beetje beter maar we moesten presenteren. Dus dan is paracentamol je beste vriend en ga je er toch voor. De meeting was samen met CFAP leden, boeren en leden van de boerenorganisaties. Een drukke boel maar wel heel erg leuk. We begonnen natuurlijk te laat en alles liep uit. Maar onze baas heeft gesproken, vervolgens Peter, een docent over de bodem en een docent over druppel irrigatie. En toen was het onze beurt. We hadden helaas niet meer goed kunnen afstemmen wat we gingen presenteren, omdat we nu ook voor boeren moesten. Daardoor was onze opbouw niet helemaal geschikt. Gelukkig kregen we de aandacht terug toen we de aanbevelingen doornamen en wat voorbeelden voor verbetering en toekomst te noemen. Ineens was tekenen best wel leuk. Omdat we echt in tijdnood kwamen hebben we de presentatie niet af kunnen maken, dus dat was niet helemaal bevredigend. Daarna werden er gelukkig wel twee vragen gesteld en was het tijd om te lunchen.

In de middag hebben we nog een pond bezocht. De pond werkte goed en hier hebben we nog wat shots gemaakt voor het promotiefilmpje voor school. Best lastig, zo neutraal mogelijk over komen op de camera. Maar ik hoop dat ze er wat aan hebben. En daarna snel naar huis want er moest gekookt worden! Ons afscheiddiner haha

We waren samen met twee collega's naar de markt geweest om inkopen te doen. Ik maakte pastasalade met smeerkaas en zonder sla (tja was ik vergeten) Maar het viel goed in de smaak! Verder onze bekende pompoensoep en frietjes! Die vielen erg in de smaak bij de mannen en waren zo op! Verder was er heerlijke vis en groentes en salades. En natuurlijk rijst. Toen iedereen er was, was het tijd voor kadootjes! We hadden voor de vrouw van de baas een nederlands kookboek (in het engels) en voor de baas twee mooie tuinkabouters voor in de tuin. Iets hollanders kan haast niet haha;) Voor de dames hadden we armbandjes en voor de heren een heerlijke pakkerd op de wang. Waar ze heeeeeel gelukkig mee waren. En ik stiekem ook wel haha. En daarna was het natuurlijk tijd voor traditionele dans en rijstwijn. En rijstwijn is best sterk. Gelukkig gaat het dansen dan ook beter. Bij traditioneel dansen worden de handen sierlijk bewogen en dezelfde passen gemaakt. We hebben de hele avond in een rondje gedanst en het was super leuk. Omdat er nul lichamelijk contact is vroeg ik me wel af hoe de mannen en vrouwen dansen (mannen samen kan namelijk wel erg close zijn (voor de lol haha)). Om toch samen te dansen zijn er een aantal richtlijnen: De mannen mogen een vrouw ten dans vragen door middel van een bloem aan te bieden. Vervolgens stelt hij zich voor en vraagt heel hoffelijk de dame ten dans. Vervolgens dansen ze naast elkaar tot het nummer is afgelopen.
Nou wij sprongen er mooi tussendoor. Peter ging ook heerlijk los. Ik vind het mooi om te zien hoe iemand zo kan genieten van samenwerking en van een project. Op deze manier was het een stuk informeler en gezelliger. En iedereen praat wat meer. Zo ben ik erachter gekomen dat de serieus werkende jongen helemaal niet getrouwd is en best ondeugend is en dat mister Oun geen gentlemen is maar wel een happy danser. Dus ja het was een topavond! Die dan door de rijstwijn best eindigd. Maar het was echt heel erg leuk!

En zaterdag werd nog best een drukke dag. Ik was zoals gewoonlijk om half 7 wakker terwijl we pas om 10 uur op kantoor hadden afgesproken. Dus kon ik mooi mijn tas inpakken en mijn klamboe wassen. En eigenlijk heb ik best veel in me backpack! Morgen toch maar weer even omwisselen. Vooral me motorkleding neemt veel ruimte in beslag. Maar die ga ik binnenkort toch veel dragen, dus dat scheeld weer.
Op kantoor hadden we de overdracht van alle rapportages. We hebben nog even de handleiding doorgenomen en ik hoop echt dat ze er wat mee gaan doen en wat aan hebben.

Het project was voor mij ontzettend gaaf maar ook een hele beleving. In Nederland is zoveel info aanwezig, maar hier helemaal niks. Door zowel praktisch als analyserend bezig te zijn hebben we naar mijn idee een goed rapport neergezet en een product waar CFAP echt iets aan kan hebben. Ik ben er dan ook trots op. De feedback van Peter vond ik ook fijn. Leuk om te horen dat mijn communicatie skills hier goed uit komen. Je leert ook veel over jezelf, positieve en negatieve kanten. Maar daar kun je gelukkig aan werken. Ik merk na deze stage dat mijn drang om in het buitenland te werken groter wordt. Met andere culturen werken en andere gebieden zien. Echt fantastisch. En als beloning een dikke 9 voor onze stage! Ik hoop dat door school het rapport ook goed beoordeeld wordt. Maar dat is een zorg voor later.

Als lunch nog een keer heerlijke lekkere kip gegeten en daarna was het tijd om de spulletjes te pakken, afscheid te nemen van Janneke en door een mega dikke bui de tassen in de auto dragen en op naar Phnom Penh! Van Janneke heb ik een heel leuk varkentje gekregen die nu mooi aan mijn tas hangt, zo is ze er nog steeds een beetje bij haha. En ook van collega's mooie kadootjes. Een pompoenbakje, een cocosnootbakje, een iddilisch schilderijtje en een traditionele sjaal. Gelukkig paste dat nog bij peter in de tas.

De reis naar Phnom Penh was leuk. Lekker een beetje ouwehoeren met Peter en de andere collega's, die toch wel wat brakjes waren. We waren bijna helemaal optijd op het vliegveld, dus een snel afscheid voor Peter en daarna op weg naar het hostel. Ik verblijf nu op een andere plek dan hiervoor en het is een super leuke plek. Toen we aankwamen wilden ze natuurlijk wel weten of het een goede plek was, dus werd de kamer even gecheckt. En toen was het tijd om afscheid te nemen! Wel op zijn nederlands dus ze kregen drie dikke zoenen op de wang. En dat was het! Einde van de stage en einde van een ongelooflijke periode! Gek idee dat is ze waarschijnlijk nooit meer zal zien, maar zeg nooit nooit!

Voor nu ga ik lekker slapen want fit ben ik nog steeds niet. Ik dacht eindelijk een wedstrijd van Nederland te kunnen zien, maar die is pas om 3 uur, toch een beetje laat.

Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Vrolijke land en water manager die graag wat van de wereld ziet!

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 44627

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Study & traveling South of Europe!

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

Stage in Cambodja & roadtrip door Vietnam

04 November 2010 - 06 Mei 2011

Mijn eerste reis... Zuid Amerika, here i come

Landen bezocht: