In de steek gelaten - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu In de steek gelaten - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

In de steek gelaten

Blijf op de hoogte en volg Elske

12 Mei 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo allemaal!

De titel klinkt erger dan het is hoor. Maar het is wel een beetje waar. Sinds donderdag hebben onze collega studenten ons al een beetje in de steek gelaten! Het begon op donderdag, toen kon Chann helaas niet komen. Voor de verandering had hij het wel netjes afgemeld dus dat gaf niet echt. We hadden vrijdag met Nou wat later afgesproken, omdat we maar 1 boer hoefde te doen. Dus toen we vrijdag op kantoor kwamen in de veronderstelling dat Nou en Chann er wel zouden zijn, was er niemand! En dat was best wel balen, want we hoopten wel naar de boer te kunnen. Gelukkig ging Leap mee, onze collega van kantoor. Ze hielp me met de enquête en het was wel een beetje ene verschil met Nou. Nou is nogal verlegen en rustig, maar niet echt nieuwsgierig. En dat is Leap wel, dus tijdens de enquête werd er wel doorgevraagd en de antwoorden waren ineens wel anders. We moesten ook weer een 4 meter boring doen door de dikke klei heen en gelukkig wilde de boeren helpen. Janneke was ook in gesprek geraakt met een man die in Rusland had gestudeerd en wel wat wist over het grondwater. Dat natuurlijk op 5 meter zit, waardoor we met onze 4 meter niet ver genoeg kwamen. De boer had 9 kinderen, maar hij wist niet meer alle namen haha. Gelukkig had hij een boekje met alle namen erin. Toen vertelde Leap dat er ook een gezin in met 23 kinderen. Dat is toch niet normaal, je zou maar 23 kooters moeten baren. Brrrrr.
Het weekeind was lekker rustig. We zijn zaterdag weer naar de markt geweest en hebben weer een hele nieuwe afdeling ontdekt; de vleeshal. Een stank dat het daar was! Niet te filmen. Maargoed we wilden een stukje vlees dus wij op zoek naar een stuk dat niet vil met vliegen zat. We vonden een meisje die wel aardig lachte dus hebben we daar maar wat gekocht. Tot nu toe gaat het prima, dus misschien moeten we deze kooptechniek maar aanhouden. Toen we door de kleding gedeelte heenliepen kwamen we nog een aantal mooie potentiële Gaudeamus blousen tegen. Cambodja is dus Gaudeamus proof! We werden ook door een aantal vrouwen vastgepakt en in onze armen geknepen, op de heupen en taille geslagen. Ik hoop maar dat ze bedoelen dat het goed is, en niet dat we dik zijn ofzo haha. We hebben smiddags lekker met de baas en zijn familie gekletst. Dat was erg leuk en gezellig! Natuurlijk mochten we lekker mee eten en hebben we echte plakrijst gekregen dat was gegaard in bamboo met noodjes. Was erg lekker! Zondag begon wederom weer lekker rustig en we hebben lekker boekje gelezen en filmpje gekeken. En natuurlijk de was gedaan voor onze trip. Ben toch blij dat we in nederland een wasmachine hebben haha. Elke keer als je twee dingen wast is het water al weer helemaal bruin. Laten we het maar op de stof houden dat in onze kleren gaat zitten haha.
Ik kijk ook echt uit naar het regenseizoen! Elke keer als het nu heeft geregend dan is alles weer zoveel groener en bloeit het een stuk meer! En de stof is dan even tijdelijk weg! Ookal zijn de wegen dan wel onbegaanbaar, maar dat hoort erbij;)
Vandaag zijn we op pad geweest, maar weer zonder de studenten. Schijnbaar verdwijnen die zo vlak voor de vakantie. Beetje jammer maar we weten ook niet zo goed wat we er mee moeten. Dus gingen we vandaag met mr Thaoun op pad en een begeleider vanuit het dorp. Maar het werkte helaas niet zo goed. We moesten drie keer een 4 meter boring doen. Die meneer zou Janneke helpen, maar die zat alleen maar te klagen en niks te doen. Voordat Janneke de boring goed kon analyseren had hij het alweer weggegooid. Dus moest Janneke alles zelf doen en dan is 4 meter boringen toch wel heel zwaar. Naar de tweede boer zat ik bij die man achterop en hij reed zo hard en gevaarlijk en door alle bobbels heen. Dat deed zon zeer aan mijn rug en het was helemaal nergens voor nodig. Toen we het tegen mr Thaoun vertelden kreeg die man wel een standje maar het heeft niks geholpen. Dus moest Janneke de boringen toch alleen doen. Een positief dingetje, ze is er wel achter dan Chann toch niet zo erg is. Maar het is wel heel jammer om met niet geïnteresseerde mensen te werken. Hopelijk gaat het volgende week beter! Straks gaan we een workshop volgen en dan onze spullen pakken en naar Chinoukaville! Zon, zee en strand en natuurpark! Here we come!

Liefsxxx

• 12 Mei 2014 - 12:38

Romeo:

Dag lieve knappe meiden!

Even doorzetten, en laat je girl power maar nog even zien aan ze.
    Mooi om jullie verslagen te lezen en met name om te horen dat het goed gaat met jullie. Doe voorzichtig aan geen gekke dingen doen die ik ook niet zou doen;-)
    Heel veel liefs van Romeo die jullie mist!!!

XxxxxxxxxxxX

• 12 Mei 2014 - 13:14

Wilma:

Wat een leuk verslag weer. Volg gewoon jullie eigen pad. Laat niks van anderen afhangen. Tot nu toe gaat het prima toch? Geniet van de trip! Ben benieuwd naar de verdere verhalen. Toedeloe!!!

• 12 Mei 2014 - 14:14

Karin:

Hoi lieverd

Wat lekker dat jullie even eruit gaan naar de kust.
    Het is natuurlijk wel balen als je met studenten afspreekt en ze laten het afweten.
    Dat is toch in heel veel landen normaal en ze begrijpen niet waar wij ons daar zo druk over maken.
    ik begrijp dat ook daar niet iedereen even vriendelijk is. gekke vent, zo'n macho.
    Maar nu genieten en zeker niet verbranden. lfsXXX van ons . opa en oma.