Familie meeting aan de andere kant van de wereld - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu Familie meeting aan de andere kant van de wereld - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

Familie meeting aan de andere kant van de wereld

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

30 Juni 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo allemaal,

Hier het verslag over de afgelopen week! Want wat was het een heerlijke week! Donderdag kwamen mijn moeder en Skelte aan in Phnom Penh. Ik was er al vroeg en had een hostel geregeld zodat we de eerste nacht gewoon lekker vroeg konden slapen, want mama en Skelte zouden wel flink verreist zijn! Maar het was zo leuk om ze door de deuren naar buiten te zien komen. Skelte steekt boven iedereen uit dus die herkende je zo. De volgende dag zijn we naar Svay Rieng gereist. Mama en Skelte konden zo mooi de weg zien die wij ook altijd nemen. De rivier overgestoken en het uitgestrekte land zien. In Svay Rieng hebben ze het kantoor gezien en hebben ze de middag doorgebracht met wennen aan de hitte. Janneke en ik hebben die dag ons concept rapport afgerond en opgestuurd. Dus wij hadden ook wel een weekje vakantie verdient! Zaterdag hebben we op de brommer de omgeven verkend. Het regenseizoen is nu wel echt begonnen dus we waren net op tijd weer terug voor een flinke regenbui. Mama en Skelte hadden allemaal spulletjes meegenomen voor mij en een kadootjespakket voor Janneke. De rest van de dag hebben we spelletjes gespeeld en de tassen weer opnieuw ingepakt, want er moest natuurlijk ook heel wat mee terug. En toen was het wachten op een bus! Het regende nog steeds en er was voor de verandering eens geen taxi te bekennen. Dus heb ik in de regen gestaan om een bus aan te houden. De een zei dat er zo een kwam, de ander zei dat het wel twee uur kon duren. Het duurde uiteindelijk een half uurtje en we konden nog zitten ook! Ik zat naast een man die ook voor NGO's werkt dus we hadden gesprek stof genoeg over Cambodja, politiek, de boeren, klimaat. Het was erg leuk!

Aangekomen in Phnom Penh meteen op zoek gegaan naar een slaapbus om naar Siem Reap te gaan, eindelijk de bekende Aknhor tempels bezoeken! We hadden een halve slaapbus, wat betekende dat de stoelen in slaaphouden stonden en er meer beenruimte was. Best ideaal! We kwamen vroeg aan en na een lekkere douche hadden we een tocht naar Ankhor geregeld. We hadden een aantal tempels uitgezocht die we wilden zien en een tuktuk rijder die ons overal heen bracht. Het was een mooie trip! Vanuit Siem Reap rij je zo het bos in (Ja bos dat hebben ze niet in Svay Rieng, het was prachtig! En een stuk koeler haha) De tempels zijn echt indrukwekkend! Maar haast nog indrukwekkender waren de bomen die in de tempels groeien. Je ziet gewoon het bos de bebouwing overnemen, hoe sterk de natuur is. Echt heel gaaf. We hadden expres wat minder bekende tempels gekozen want het is wel een mega drukte! Vooral veel Chinezen en Japanners die het busje uit hoppen, foto's maken en weer in het busje hopten. Het enige jammere was dat er weinig informatie te vinden was in het park zelf, geen info borden die het verhaal verteld over de tempels. Uiteindelijk Ankhor Wat bezocht, de meest bekende tempel. Het was erg groot en indrukwekkend maar ook erg druk. Je kon er niet het gevoel oproepen wat wel bij de kleinere tempels lukten. Maar alsnog mooi om gezien te hebben. We gingen de zonsdondergang bekijken van een tempel. We zaten lekker de tijd een beetje uit te zitten en om ons heen te kijken. Skelte was in slaap gevallen (toch een jetlag?) en sliep als een echte Cambodjaan overal waar die kon (op de stenen dus). Door de bewolking konden we niet de hele zonsondergang zien. Maar het mooie was dat net voordat de zon achter de wolken verdween er een bewaker omriep dat er nu foto's genomen moesten worden en dat we dan maar weer moesten ophoepelen haha. Dus dat hebben we maar ook gedaan. Die avond lekker gegeten en vroeg ons bedje in gegaan. We wilde de volgende dag eigenlijk gaan fietsen maar het was wat te warm. Daarom hebben we maar besloten om te gaan shoppen! En dat wil daar best goed haha. Zelfs Skelte vond het leuk en we kwamen mooie cadeautjes tegen. Nog een massage genomen in een wat shabby huiskamer bedrijfje, maar was wel erg goed! Daarna lekker gegeten in een cafeetje die kunstprojecten voor kinderen sponsort. Die nacht namen mama, Skelte en ik de slaapbus naar Sihanoukville. Janneke ging de volgende dag naar het noorden. Dus wij hup in de bus (met zowaar echte bedden) en na wat spelletjes hebben we lekker geslapen. Je merkt wel dat de gemiddelde lengte daar een stuk kleiner is, ik kon net liggen en Skelte moest zich helemaal opkrullen.

In Sihanouville aangekomen weer een hostel geregeld en een boottrip. We konden onze tas al achter laten en namen de boot naar Koh Rong, het eiland waar ik ook met Janneke en Leonie ben geweest. We hadden een mooi hutje aan het strand en hebben heerlijk genoten van het zwemmen in het warme water en het strand. Het regende ook een tijdje maar dankzij een potje kaart kwamen we de tijd goed door. De volgende dag hebben we de hiketcht naar long beach gemaakt. Het strand viel me de vorige keer nogal tegen, maar dit keer was het prachtig. We waren de enige, prachtige golven en we hebben lekker gezwommen en genoten van het uitzicht. We hebben er heerlijk gezeten en het was zo jammer dat wel alweer weg moesten. Van een Belg kreeg ik te horen dat door het regenseizoen de slangen een stuk dichter bij de paden kwamen. Dus op de terugweg maar hard in onze handen geklapt om ze weg te jagen. Toen de laatste boot naar Sihanoukville terug en na een heerlijke douche al het zand weggespoeld. We waren alle drie aardig verbrand maar we hebben echt super genoten. S'avonds lekker gegeten en natuurlijk weer een massage. Nu maar niet een traditionele rek en trek massage maar een ontspannende met olie voor onze verbrande ruggen.

We wilden niet nog een dag in Sihanoukville blijven dus zijn we naar Kampot gereisd. Die dag niet veel gedaan want we waren alledrie niet lekker. Dus een lui middagje met boekje lezen, filmpje kijken en wat slapen. Maar natuurlijk wel de sunset boot tour gedaan. We hadden wat lekkers mee genomen en hebben heerlijk genoten van het uitzicht en het lekkere windje. Op zijn Cambodjaans een hele selfie-shoot gehouden en vooral lekker geklets en geouwehoerd. Weer vroeg naar bedje na een lekkere noedle maaltijd, want we waren toch nog niet helemaal fit. De laatste dag in Kampot hebben we een tour naar grotten gemaakt. En ik denk dat mama dit de mooiste dag vond. We moesten met de tuktuk dwars door het boerenland heen. Kampot is een stuk natter en dus ook groener dan Svay Rieng. Het land ziet er rijker uit en de boerderijen beter verzorgt. We hebben zowel de koeien als de trekkers volop in actie gezien bij het ploegen van de velden. We hebben zelfs een trein gezien, die maar heel af en toe rijdt. Aangekomen bij de grotten stonden een aantal dorpsjongens ons op te wachten om ons rond te leiden. Een van de jongens noemde zichzelf Justin, naar Justin Bieber. Ik hoop serieus dat dat geen voorbeeld voor hem is. In de grot was een tempel en er waren stenen en wanden die op olifanten en schildpadden leken. Het verhaal erbij was wel leuk, maar niet zo mooi als de tuktuk tocht. We zouden via een andere weg terug maar het was toch wat te glibberig en op simpele sandaaltjes niet te doen. Dus weer de trappen beklommen en via beneden nog eens geprobeerd. Toen ik hoorde dat Batman in de grot was ben ik afgehaakt, maar Skelte en mama waren dapper genoeg. Na een mega regenbui weer terug naar Kampot gereden. We hadden een hele leuke tuktuk rijder, die helaas staar aan het krijgen was. Met zijn ene oog zag hij al minder en bij de ander begon het ook. Hierdoor moet hij binnenkort zijn baan als tuktuk rijder opgeven. In het boerenseizoen gaat hij altijd naar huis om zijn moeder te helpen op de boerderij. Hij probeert geld opzij te leggen voor een operatie, maar dat is toch wat lastig.

En toen moesten we alweer op pad naar Phnom Penh. We hadden een luxe bus met westerse films dus Skelte en ik hebben ons goed vermaakt met Madagascar 3 en The rise of the guardians. Zeker de laatste is wel een favouriet van ons haha. Mama heeft lekker naar buiten kunnen kijken. Er staan veel fabrieken langs deze route en vrachtwagens vol met mensen worden af en aangevoerd. Niet echt menselijk maar voor hier werkelijkheid. Dat geeft maar weer aan hoe erg ik al gewent ben. Veel dingen vind ik gewoon zoals de bedelaars, de kleine kindjes laat op straat, de mensen zonder armen en benen, de volgeladen truks met goederen of mensen, terwijl mama en Skelte daar hun ogen bij uitkijken of juist moeite hebben om het een plekje te geven. Armoede op dit niveau is iets wat we niet kennen in Nederland, gelukkig maar, maar het opent wel je ogen.

Die avond lekker een hapje gegeten in een engelse pub waar we netjes met 'girls' werden aangesproken (wat ik lichtelijk beledigend vind aangezien mama mama is haha). Die avond waren mama en Skelte bijde wat ziek en begon ik de volgende dag. En toen was het onze laatste dag alweer! Mama en SKelte zijn in de ochtend naar de killingfields en het Tuol Sleng museum geweest. Het maakte zeker indruk. Het was wel een beetje veel, dus ik was blij dat Janneke en ik het verspreid hebben kunnen doen. 's middags wat luchtigers gedaan en zijn we naar de russische markt geweest waar we de laatste cadeautjes hebben ingeslagen. Natuurlijk voor de laatste keer een massage bij de blinden mensen gehad. Mama had toch een lol, die werk lekker wild gerekt en gestrekt en geschud en geshaked. En nog bijna uit bed getrokken haha. Maar het was weer lekker. Die Avond nog naar schaduwspelen geweest. Het was nog mooier en betovender dan de vorige keer. Een goede afsluiting en het was echt heel leuk. S' avonds kwam Janneke ook weer aan in Phnom Penh en waren we weer met zijn viertjes. We hadden nog lekker kaarten gespeeld met een kopje thee en zijn toen gaan slapen. De volgende ochtend er vroeg uit en ontbeten. Skelte een laatse keer zijn fruitshake (die heeft hij in overal als een echte pro uitgeprobeerd) naar het vliegveld gegaan. En toen afscheid nemen! Dat ging toch een stuk sneller (misschien ook wel goed) maar het was wel heel erg raar.

Zo ben je dus een tijd zonder familie en dan zijn ze ineens bij je. Ik heb heel mooi een stukje kunnen laten zien wat ik hier heb gedaan en heb gezien. Ik ken de weg beter en de gewoontes en het was soms moeilijk om het vanuit hun oogpunt te zien, ookal was ik 2.5 maanden geleden precies hetzelfde. Ik ben trots op mama en Sklete dat ze er waren en dat ze de lange reis hebben gemaakt. Ik weet zeker dat ze genoten hebben. Ik in ieder geval wel! Janneke en ik zijn nu weer op kantoor. Het is een raar besef dat dit onze laatste week is. We hebben weinig te doen nu behalve het rapport nog een keer goed doorlopen en donderdag de resultaten presenteren. We hebben het rapport gezien van de Cambodjaanse studenten, wat helaas maar uit een pagina bestaat. Niet erg hoopgevend en een groot contrast met ons resultaat, waar ik toch wel erg trots op ben. Vrijdag is ons afscheid en ik hoop dat weekeind met Peter mee te kunnen naar Phnom Penh. Dan kan ik nog een kleine trip maken voordat Bert er is en ons Vietnam avontuur begint! Maar eerst hier even alles afsluiten. Ik vind het jammer om weg te gaan maar ben er ook klaar voor. De tijd die ik hier heb gehad is super! Ik heb mogen genieten van een nieuwe cultuur, nieuw land, andere mensen, geuren en kleuren en vooral van de aardigheid van deze mensen. Daar kunnen wij 'westerlingen' zeker nog wat van leren!

Liefsxxx

• 30 Juni 2014 - 15:14

Karin:

Lieve Elske
    En dan is het zomaar weer voorbij heb ook al het een en ander van mama gehoord.
    Ze is zo enthousiast. Morgen zijn we bij elkaar voor Jurre zijn verjaardag en horen we meer.
    Fijn dat jullie zo genoten hebben van en met elkaar
    Lfs xx oma Karin.

• 30 Juni 2014 - 21:06

Tsjitske:

he lieverd,
    jeetje wennen weer om thuis te zijn.
    we hebben genoten!!!
    en genieten nog na.
    papa vond alle verhalen ook leuk om te horen. morgen geeft skelte het mooie kistje aan hem.
    eigenlijk heb ik geen woorden om te zeggen hoe bijzonder afgelopen week is geweest.
    THANKS.
    xxxxxxxxx mama