De dag dat we gelukkig niet het rijstveld inreden - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu De dag dat we gelukkig niet het rijstveld inreden - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

De dag dat we gelukkig niet het rijstveld inreden

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

08 Mei 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hoi Allemaal,

Vandaag weer een heerlijke dag achter de rug bij de boeren! Gister zijn we bij 4 boeren geweest en de laatste had zijn pond al mooi op gang! Dat was echt mooi om te zien. Hij had al wat gewassen staan en had ook al bijna helemaal rond een hek staan. ook stond er al veel water in de pond. Fijn om te zien dat er dus meer is dan alleen een lege kuil met veel stofdroge grond eromheen! En vandaag was het weer zon mooie dag! De ponds waren allemaal al gevuld en 2 van de drie groeiden ook al gewassen. De antwoorden die de boeren geven zijn nog altijd interessant. Zo vertelde een boerin dat ze, nu ze de pond hebben, niet de boerderij willen gaan verbeteren, want ze zijn oud en hebben daar geen energie meer voor. Dan vraag ik me echt af waarom men dan een pond heeft? Helaas kun je ze dat niet vragen, want of Nou snapt mijn vraag niet, of ze vraagt het liever niet. We hebben ook al weer wat woordjes erbij geleerd: skay=hond, Cowbain=buffalo en coow=koe. Janneke heeft er nog meer opgeschreven want die had veel tijd over. Vandaag was onze praatgrage medestudent Chann niet mee, en gingen de boringen twee keer zo snel haha. Het is een goede jongen hoor, maar praat liever dan dat hij zijn handen vuil maakt. We hebben gister ook een 4 meter boring gedaan! We kwamen nog steeds niet op het grondwater uit (wat in laag Nederland wel anders zou zijn geweest haha).

Maar het leukste van vandaag was het brommer rijden! tot nu toe hebben we de hele tijd achterop gezeten, op een keer na, maar dat was alleen over asfalt heen. Vandaag mocht ik echter zelf rijden met Nou achterop. Niet dat je merkt dat ze achterop zit, zo klein en licht is ze wel haha. Het had vannacht flink geregend, maar de weg was niet zo modderig als ik had verwacht. dus hop, wij op de brommer, vond het zo leuk! eerst over asfalt, toen de zandweg op en uiteindelijk de kleine smalle weggetjes naast het rijstveld! Ik zag mezelf er al in verdwijnen, maar dat viel gelukkig mee. We waren bijna bij de eerste boer dat ik euforisch zat te bedenken; 'ha dit kan ik! dit is echt leuk! en het gaat goed'. Ik wilde het net tegen Nou zeggen toen ik ging remmen, en was vergeten dat de bodem van klei was. en klei en remmen, dat wordt slippen! We konden hem nog net overeind houden. na veel gegiechel van Nou mocht ik gelukkig wel weer verder rijden die dag. Wat ik natuurlijk superleuk vond haha:)

En nog wat over het eten, we zijn maar overgestapt op onze eigen keuken. Gister lekker pasta gegeten en straks gaan we pompoen soep maken. Toen we gister op de markt waren kwamen we ook langs een kraampje met vissen. En het is nu al de tweede keer dat ik een vis heb zien ontsnappen en die dan de straat opkruipt. Ik snap het niet want waarom zou zon vis dat nou doen? In de bak zit tenminste nog water. Maar het geeft wel een grappig beeld;)

Volgende week gaan we dus lekker een weekje op vakantie naar Shinoukaville. Ze vieren hier de verjaardag van de Koning, wat drie dagen duurt. Wij plakken er een dagje bij aan en daarom kunnen we lekker een tripje maken. We willen naar het strand, het natuurpark en naar de eilanden. Ben benieuwd wat er allemaal te doen is! En als het goed is komt Leonie langs, een meisje die ook op Larenstein zit en nu in de buurt is! Dus dat wordt mega gezellig!

Heel veel liefs!

  • 08 Mei 2014 - 12:14

    Karin:

    Hoi Elske

    Dit is een vrolijk verhaal. Het weer eens wat anders o zo motor te rijden dan op onze asfaltwegen.
    Wat ik me afvraag is of jullie de boeren ook nog iets leren of dat jullie alleen onderzoek doen.
    WE wensen jullie een fijne vakantie. Wordt het al wat minder warm?

    Lfs X oma en opa

  • 08 Mei 2014 - 20:06

    Je Geheime Aanbidster:

    Hallo Lieve Elske,

    Zo goed om te lezen hoe het leven zich daar voor jou ontwikkeld. Echt mooi dat het werk ook al vordert en dat je er zoveel plezier uit haalt. Ik heb de foto's op facebook ook gezien, voelt net alsof ik er zelf een beetje bij ben ;)

    Superleuk dat je zelf brommer hebt mogen rijden, net iets voor jou, haha. Ik was in het begin al benieuwd of je het zou halen... zo lang niet koken, had niet anders verwacht dan dat jullie pasta zouden maken toen ik las dat jullie je eigen kookgerei hadden gekocht, haha. Ook heel fijn om überhaupt iets van je te lezen, want na 2 rare verhalen over Nederlanders in Cambodja, was ik toch wel een beetje bezorgd geworden... maar ik had beter moeten weten natuurlijk.

    Ik kan niet wachten tot het volgende verhaal!

    Liefs,
    Je geheime aanbidster

  • 08 Mei 2014 - 20:08

    Tsjitske:

    helemaal gezellig.
    ik was vandaag bij oom skelte, tante Jante en Linze.
    Oom skelte helemaal trots dat je samenwerkt met boeren!!! tante jante vind het veel te ver :)
    je moest de groetjes hebben.
    geniet lekker en eet smakelijk...
    xxx mama

  • 11 Mei 2014 - 17:38

    Opa Oma Bergen:

    lieve kind van ons,wat weer een gezellige berichten,we genietener zo van ,zien het gestutter met alleswat nieuw en vreemdis,toen ik met opa meevoer kon ik het nauwelyks be grypen waarom ze zo deden,wat ben je bevoorrecht dat dit nu even je leven is nooit vergeet je dit.Wat ook fyn is dat jullie er samen zijn,.Wij waren fietsen 4 daagse van Hoorn,Om 6 uur opstaan,7uur in de auto ,8 uur op de fiets en trappen maar,45 km per dag.Gelukkig goed weer,niet al te veel storm,was de 4 daagse van Hoorn,waren byna een bezienswaardig heid, GEEN ELECTRISHE FIETS. HET GING NOG PRIMA,ALLES DOORWEST FRIESLAND BYZONDERE MENSEN ZYN HET DAAR ,ik had veel leerlingen uit die streek,veel bier,afspraak bleef afspraak.We hebben wel een paar dagen rust genomen waren verreweg de oudsten.Wat fyn dat mama komt,en rinke kwam zelf met het betaal plan.voor iedereen fyn.Lieve kind je weet weer dat we alles tot ons nemen,leven echt mee,Geniet ervan groet ook aan Janneke.Zonet Evan aan de foon komt morgen weer als myn hulp,hy doet het goed en is fyn hem te zien,Dikke kus van een trotse OPA en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Vrolijke land en water manager die graag wat van de wereld ziet!

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 44621

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Study & traveling South of Europe!

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

Stage in Cambodja & roadtrip door Vietnam

04 November 2010 - 06 Mei 2011

Mijn eerste reis... Zuid Amerika, here i come

Landen bezocht: