Finding paradise! - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu Finding paradise! - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Elske Moring - WaarBenJij.nu

Finding paradise!

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

19 Mei 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hoi allemaal!

Afgelopen week was echt fantastisch! We zijn heerlijk een weekje weg geweest vanwege koningsdag, dat drie dagen duurt. We zijn maandag na een moeilijke ochtend en een leuke middag op pad gegaan naar Phnom Pen om daar Leonie te ontmoeten! Leonie kennen we van Van Hall Larenstein en ik heb bij haar in de jaarclub gezeten. Ze reist heel stoer alleen door Azie heen en heeft de landen Bali, Vietnam en nu dan Cambodja gehad. We hadden afgesproken in een hostel vlak bij het busstation. De heenreis was leuk want je moet dan een bus aanhouden. Dit lukte nu al na een keer, alleen was de bus wel vol. Dus wij op minikrukjes (dat mijn derrière erop paste was een wonder) midden in het gangpad gezeten. Ik zat gelukkig naast aardige mensen en elke keer als er iemand uitstapte mocht ik bij hun op het bankje komen staan haha. Het was in ieder geval gezellig en toen de karaoke aanging kon het helemaal niet meer stuk. Niet dat men echt gaat zingen, maar het is vooral heel erg veel herrie. Ik kan er niks anders van maken haha. We stapten samen met Leap uit en zij heeft ons in de tuktuk gezet. Onze eerste tuk tuk reis en we vonden het fantastisch! Wat we ook wel heel leuk vonden was dat we overal reizgers en niet Cambodjaanse mensen zagen lopen. Dat was toch wel even wennen en we waren al bijna net zo erg als de Cambodjanen hier haha. Aangekomen in het hostel hadden we Leonie snel gevonden en heb ik heerlijk genoten van een broodje hamburger met patatjes haha. We zijn vroeg gaan slapen want de volgende ochtend moesten we vroeg op.

Op het busstation de volgende ochtend was het een mega drukte. We zouden met de bus van 7.35 gaan, maar er was een bus om 7.25, 7.30 en 7.40. Dus wij waren alweer bang dat we niet meekonden. Na veel gevraag en heen en weer geloop kwamen we toch bij de goede bus uit. Toen volgde de busreis van 6 uurtjes waarin in lekker nog wat had geslapen en vooral naar buiten had gekeken. Natuurlijk was er ook weer karaoke, wat ik gewoon echt verschrikkelijk vind haha. Wat me erg opviel was dat er langs de weg naar Sihanoukville ontzettend veel fabrieken staan of fabrieken worden gebouwd. Zo zijn we langs de one star fabriek (de Chinese versie van All Star) gekomen en hebben we een mega brouwerij gezien van Anhkor bier. Aangekomen op het busstation zijn we met de tuktuk naar Otres beach gegaan, een strand buiten Sihanoukville. Hier hebben we een leuk en simpel hostel gevonden met goede matrassen en gelukkig een klamboe. Dat heb je hier wel nodig! We hebben lekker langs het strand gewandeld en Leonie en Janneke hebben nog lekker gezwommen. Ik had eindelijk een bak met yoghurt, fruit en muesli, dus ik was erg gelukkig haha. We hadden ook een bootticket gekocht om naar de eilanden te gaan. Omdat we weer vroeg op moesten staan zijn we weer lekker optijd naar bedje gegaan.
Ik vond Otres beach wel relaxed, maar ik was blij dat we er maar een dag bleven. Ik was dan ook erg benieuwd naar de eilanden! En ik hoopte dat dat toch wat mooier zou zijn.

De volgende dag stonden we weer klaar om verder te gaan. We werden eerst bij een restaurantje gedumpt om te ontbijten. Ik liever geen witbrood meer eet vanwege mijn buik, maar ik had nu geen keus. Daarna stroomde het hele restaurant vol en weer leeg maar wij werden nog niet opgehaald. We hadden de boot van 8 uur, maar om 9 uur zaten we nog steeds op dezelfde plek, maar het kwam allemaal goed zeiden ze. Uiteindelijk aangekomen bij de haven kwam het ook wel goed, alleen even anders. De boot was namelijk al weg en er ging geen nieuwe meer. Maar we wilden wel naar de eilanden, dus konden we wel mee metde bevoorraadings boot. Naja bootje. Dus wij tussen het water, de flessen cola en broodjes naar het eerste eiland, Koh Rong Saloem. En dat was echt fantastisch! We voeren de baai in en wat je zag was aan de zijkanten heuvels met alleen maar bos en recht voor ons een wit strand met superblauw water en hier en daar een hutje! Het was echt fantastisch! Dus we hebben lekker gezwommen en daar wat gegeten. Uiteindelijk zijn we met een grotere boot naar Koh Rong gegaan, het eiland waar we Will en Lloyd zouden meeten, de reisgenoten van Leonie. De boot was meer dan vol en vooral met Cambodjaanse toeristen. Ik heb trouwens nog nooit zoveel mensen selfies zien maken als onder de Cambodjaanse jeugd. En met regelmaat net zo dat wij er ook bij opstaan. Maar het was heel gezellig!
Uiteindelijk dan toch aangekomen op het goede eiland. Ik was natuurlijk mega verbrand en lekker rozig door de lange boottocht. We vonden Will en Lloyd en zijn toen naar ons hutje gegaan waar we twee nachten zouden blijven. Will en Lloyd hadden de eerste nacht aan het party gedeelte van het eiland gezeten en die werden daar helemaal gek. Ik was dus blij dat we een hutje hadden aan het rustige gedeelte. Daar was het ook veel mooier! Het hutje was simpel met twee tweepersoonsbedden. Janneke wilde wel buiten slapen op de bank en de jongens mochten dan in het grote bed. Leonie en ik sliepen in het kleinere bed en dat was echt prima. Het restaurant bij de hutjes was ook erg goed. Er was alleen geen weinig water en alleen s'avonds was er stroom. Maar ik vond het prima!
's avonds nog lekker een spelletje gespeeld en lekker watermeloen sapjes gedronken mmm.

We hadden ook al plannen gemaakt voor de volgende dag, we wilden met de kano naar Long beach gaan varen, een strand aan de andere kant van het eiland wat nog mooier zou zijn. Dus 's ochtends om 7 uur op pad om naar het strand te kanoën. We hadden natuurlijk wind tegen en na een hele tijd kwamen we op open zee uit. Dat leek ons toch niet zo goed idee met de golven dus zijn we weer omgekeerd. Je merkte wel meteen dat er veel meer troep in het water zit als je op open zee komt. Janneke en Leonie hebben nog vliegvissen gezien en we hebben apen gezien! Die liepen mooi over een rotsstrandje heen en we konden ze mooi bekijken. Uiteindelijk kwamen we weer bij het dorpje en de mannen moesten natuurlijk eerst even ontbijten. Dus dat deden we bij een restaurantje waar we ook hoorden dat je een hike naar long beach kunt maken en dan de zonsondergang kunt zien en dan met een boot terug. Dat leek ons wel wat en we wilde dat graag gaan doen. Maar eerst nog even gekanoet en kwamen we op een prachtig wit strand uit waar niemand was. We zijn misschien 5 mensen tegengekomen, het was er echt prachtig. We hebben daar de hele dag een beetje gezwommen en ik heb nog even gewandeld. Daar kwam ik een lagune tegen en dat was wel vet om te zien. Er stond een huisje, maar met mega veel troep eromheen. De mensen weten helaas niet zo goed op te ruimen en dat is echt jammer. Het water was trouwens lekker warm waardoor ik goed met mijn rug in het water kon, dat was echt zo fijn! Natuurlijk kregen de heren weer honger en zijn we lekker gaan eten. Ik was natuurlijk weer verbrand en wilde even een beetje rusten voordat we de hike gingen maken. Rond 4 uur begonnen we aan onze toch en hebben we lekker door de jungle gewandeld. Het was zo gezellig met de jongens erbij en het schoot lekker op. Maar toen begon het te regenen en veranderde het paadje natuurlijk weer in een soort van rivier, net toen we bij het moeilijkste stuk aankwamen. Er was ons niet verteld dat je via rotsen en soms wat touwen naar beneden moest klauteren. Het was echt supertof! Alleen wel heel glad en ik was blij dat ik sandalen aanhad, en geen slipper droeg zoals de rest. Halvewege kwamen we andere mensen tegen die zeiden dat de boot niet ging en dat we dus goed moesten bedenken of we nog wel naar beneden wilde, omdat het in het donker heel gevaarlijk is. Maar we waren zo dichtbij, dat we toch zijn doorgegaan. Toen we uiteindelijk op het strand kwamen viel het voor mij een beetje tegen. Door een storm een paar dagen eerder lag het hele strand vol met afval. Ook omdat het nog steeds regende kon je niet zo ver kijken en ik was blij dat we naar het andere strandje waren gegaan.
Met nog ongeveer een uur voordat de zon onderging, gingen we weer terug naar de andere kant. Ik had het tempo er goed inzitten want ik was wel een beetje bang om daar in het donker vast komen te zitten. Ik had ook net daarvoor een horror verhaal gehoord dat er een vrouw was vermoord en een jongen werd vermist sinds de afgelopen 8 maanden. Dus dat hielp niet echt mee. Maar toen we weer bij de trap waren waar we de klim begonnen was ik zo blij dat we het wel hadden gedaan! Het was heerlijk om zo lekker actief bezig te zijn, eerst met het kanoën en toen met het wandelen. Het was er ook zo mooi! Nog een laatste duik namen we en toen ging de zon onder. Hongerig als we waren gingen we lekker eten en hebben we het nog heel gezellig gehad. De volgende ochtend hebben we nog samen ontbeten en gingen Will en Lloyd met de andere boot. Ze gingen al terug naar Phnom pen en wij bleven nog in Sihanoukville. We gingen weer met een andere boot en kwamen in de verkeerde haven uit, gelukkig konden we met een vrachtwagentje naar de goede plek. Daar vonden we een heel fijn hostel met een prima kamer en lekkere douche! Konden we eindelijk al het zand afspoelen! We hebben toen onze visum voor Vietnam aangevraagd en lekker geshopt! Ik heb eindelijk een olifanten kortebroekje gevonden en nog wat meerdere souvenirs! Janneke was goed in het afdingen, maar ik ben er echt slecht in haha.
De volgende dag wilde we naar het nationaal park, maar Leonie en ik waren niet helemaal fit. Dus hebben we een lekker relaxdagje gehouden nadat we onze visum weer hadden opgehaald. We hebben een massage genomen. Janneke een oliemassage en leonie en ik gingen voor de khmer massage. Dan wordt er lekker aan je geduwd en getrokken. Zo had ik ineens een voet in me bil, terwijl ze me hele been naar achteren trok. Ik vond het heerlijk haha. We gingen vroeg eten want Leonie vertrok met de avondbus naar Seam Riep. Wij gingen de volgende ochtend. We wilden nog even een kleine boodschap doen toen Janneke haar tasje bijna werd gejat. Twee jongen op een scooter trokken hem mee maar ze hadden zich verkeken op de kracht van een Hollandse meid en Janneke trok ze bijna van de scooter af. Gelukkig lieten ze los en was ik volgens mij meer geschrokken dan Janneke. Een nare ervaring en eigenlijk ook mijn eerste, in Zuid Amerika heb ik dit ook nooit gehad. Dus vanaf nu letten we beter op. 'S avond nog even met mama papa en skelte geskypet.
Gister hebben we de hele dag in de bus en taxi gezeten om weer thuis te komen. Ik was er wel aan toe om weer naar huis te gaan en ik miste het rustige Svay Rieng. En vooral het niet toerisme wat ik miste. Want hoe lekker ik daar ook heb gegeten (zelfs bruin brood met kaas), het is en blijft volledig ingericht voor toerisme. En dat vind je in Svay Rieng niet. Dus die afwisseling is wel goed denk ik!

Zo en dan nog een laatste dingetje, ik heb nog heel leuk nieuws! Niet alleen mama komt me opzoeken, maar Skelte heeft toestemming van school om ook mee te gaan! Als hij zijn paspoort heeft wordt de ticket geboekt! Ik vind het zo leuk haha:) Ben ook erg benieuwd hoe hij het allemaal gaat vinden en ik weet zeker dat hij veel bekijks zal trekken omdat hij heel lang is en ook blond haha.

Nou voor nu wel weer genoeg geschreven, we hebben nu onze laatste week met de interviews en de testen. Ik ben erg benieuwd!


Liefsxxx

  • 19 Mei 2014 - 14:28

    Wilma:

    Top verslag weer!!!

  • 19 Mei 2014 - 18:53

    Annemieke:

    Wat een verhalen weer! Leuk om te lezen! Geniet er van daar, en laat jullie niet voor t karretje spannen, toppers zijn jullie!

  • 20 Mei 2014 - 09:54

    Karin:

    We zijn net terug van een paar dagen weg en worden verrast met weer een leuk verslag,
    Jullie beleven toch wel het een en ander, leuk hoor.
    Wat leuk he dat Skelt meekomt. Heb je wel plaats voor dat lange lichaam?
    lfs van ons allebei.X

  • 03 Juni 2014 - 22:12

    José:

    Hallo Lieve Elske,

    Ik ben eventjes al jou mooie verhalen aan het bij-lezen. Ze stonden allemaal in mijn inbox, maar door de drukte had ik ze nog niet kunnen lezen. Ik dacht... laat ik ook eens een reactie achterlaten, dat is wel zo lief ;)
    Supervet allemaal. Met de foto's die ik gezien heb op facebook heb ik er ook een veel duidelijker beeld bij. Echt mooi om te lezen!

    xxx José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Vrolijke land en water manager die graag wat van de wereld ziet!

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 44640

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Study & traveling South of Europe!

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

Stage in Cambodja & roadtrip door Vietnam

04 November 2010 - 06 Mei 2011

Mijn eerste reis... Zuid Amerika, here i come

Landen bezocht: