en dan alweer afscheid nemen van colombia - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Elske Moring - WaarBenJij.nu en dan alweer afscheid nemen van colombia - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Elske Moring - WaarBenJij.nu

en dan alweer afscheid nemen van colombia

Door: prinsezjeh

Blijf op de hoogte en volg Elske

21 April 2011 | Colombia, Bogotá

hallo allemaal!

vandaag is het alweer mijn laatse dag in colombia! de tijd gaat veel te snel! heb het echt ontzettend leuk gehad en met jorrit was het ook erg leuk! veel gezien en veel gedaan!

de eerste paar dagen in zijn we in en rond bogota gebleven. de eerste dag voor jorrit (mijn 2e dag) begon alleen niet zo goed, hij werd namelijk bestolen en echt op een hele smerige manier. hij liep namelijk met zijn handen in zijn zakken om daar op te letten. vervolegns spuugde er iemand in zijn nek, waardoor hij als schrik zijn handen omhoog deed naar zijn nek en toen werd hij bestolen. portomonee weg en ook zijn pinpas. dus dat was niet zon goed begin, gelukkig kan ik hem steeds geld voorschieten dus geld was niet het probleem. verder zijn we naar een politiemuseum geweest, het was gratis en een beetje saai, maar de agenten waren supergrappig.. dus daar hebben we ons wel mee vermaakt haha. verder zijn we naar een kerk geweest in een zoutmijn, was echt groot (vond ik dan) en er werd nog steeds in gewerkt. de kerk was in het begin, en eens in de 2 weken wordt er een dienst gegeven. ik vond het wel interresant en het was er lekker cool haha. het leukste van bogota vond ik eigenlijk toen ik mijn telefoon simvrij wilde maken, we gingen naar een winkelcentrum speciaal voor telefoons e.d. dus ik vroeg de man of hij mijn telefoon simvrij kon maken, worden we naar een klein kamertje ergens boven in het gebouw gebracht waar 2 jongens achter allemaal computers allemaal dingen zaten te doen (ik vraag me dan af wat ze precies doen) en zij hebben mijn telefoon simvrij gemaakt haha. verder is bogota gewoon ene grote stad, het oude centrum is wel mooi. maar verder een stad zoals ze ook in nederland zijn.

vervolgens zijn we naar villa del leyba gegaan, een dorpje met veel gebouwen uit de spaanse tijd en in een supermooie omgeving! we hadden een hostal buiten het dorpje. er is een militaire basis dus je komt overal militairen tegen. je kon er veel wandelen en fietsen en dat hebben we ook gedaan. een dag hebben we gefietst (en echt, na een dag op een mountainbike, en je kunt 3 dagen niet pijnloos zitten) we gingen op zoek naar een soort ruine, maar aangezien de kaarten van de omgeving heel erg goed waren (dus echt niet) waren we constant verdwaald. uiteindelijk na veel te ver gefietst te hebben kwamen we eindelijk uit bij de ruine. het leek een beetje op stone henge, en het had dezelfde functie. en toen we verder in de tuin liepen zagen we allemaal grote stenen beelden, en toen we goed keken kwamen we erachter dat het penissen waren, de hele tuin stond er vol mee! grote, kleine, lange en korte. ik heb me echt kapot gelachen, fiets je de hele dag, kom je in een tuin met stenen penissen van 4000 jaar oud. geweldig!
de volgende dag gingen we wandelen bij santa sofie, we gingen namelijk op zoek naar een plek waar de 2 rivieren elkaar kruizen. alleen hadden we weer een geweldige kaart, dus waren we weer verdwaald. uiteindelijk liepen we ergens op de toppen van heuvels/bergen en vertelde een van de lokale bewonders dat als we een klein paadje zouden volgen, we bij een waterval uit zouden komen. en dat was ook zo. het was echt heel mooi! grasveldje, klein watervalletje en een riviertje. avontuurlijk als wij zijn, zijn we de rivier gaan volgen (ik ben dan net een schaap, ik volg jorrit gewoon de hele tijd, en wat niet echt slim is hoorde ik later, want als er slangen zijn dan schrikt hij ze op en omdat ik erachter loop wordt ik gebeten)het was wel heel erg leuk, alleen heb ik daar mijn camera zwemles gegeven. we moesten over een klein richeltje klimmen en toen viel ik in het water, en mijn camera ook, en die dreef heel leuk met de rivier mee. gelukkig kon ik hem nog pakken en na 5 dagen drogen, deed hij het gewoon weer. daarna weer omhoog gelopen en een andere waterval gezien. toen moesten we echt terug want het begon heel erg te onweren en te regenen. en dan zit je dan, boven op een heuvel met alleen gras en moet je nog een heel stuk terug. en het was koud! maar gelukkig hebben we het overleeft, ook de engelenstap, een heel dun richeltje met aan allebij de kanten een stijle afgrond, wat echt heel eng is met harde wind en regen en onweer. toen we weer op de normale weg waren, was door de regen de weg veranderd in een rivier. ik ben denk ik nog nooit zo nat geweest en het was ook zo koud! toen we na iets 3 uur lopen weer in het dorpje waren hadden we wel heel erg lekker gegeten in een restaurantje, en de eigenaar was heel aardig, gaf ons koffie met aquerdiente, het drankje van colombia, en waar je dus lekker warm van wordt. je moet alleen wel oppassen met de hoeveelheid die je neemt, want voor je het weet..
jorrit was ook ziek geworden daar, dus zijn we een dagje langer gebleven omdat hij echt niet kon reizen.

daarna naar san gil geweest, een ander dorpje, die we passeerden op weg naar santa martha. en daar hebben we een park bezocht en lekker bij de rivier gezeten. het was daar al meer tropischer dan bogota en villa del leyba. we hebben er verder niet zoveel gedaan. en daarna de bus genomen naar santa martha. een busrit van 12 uur, wij deden er wat langer over maar we reisden overdag dus hebben veel gezien! de buschaufeurs waren heel aardig en deden me heel veel aan jou denken rick! het is wel echt zo dat ze altijd de airco aandoen in de bussen, waardoor je je eigenlijk moet aankleden voor koud weer, en als je dan naar buiten komt krijg je een heerlijke klap van de warmte. maar uiteindelijk aangekomen in santa martha, een stadje aan de caribische kust! het was er wat droger dan ik had verwacht, maar vlak bij had je wel een mooi strand, je moet er heen met een bootje en dan wordt je rond 5 uur weer opgehaald. daar heb ik vooral lekker gezont en jorrit heeft de omgeving eromheen een beetje verkend, er zijn allemaal kleine strandjes met heel veel vissers. de zee is wel heel mooi blauw en het was een lekker rekaxte dag.
we hebben daar ook parque tayrona bezocht, een beschermt natuurpark en het was daar echt supermooi! de jungle loopt echt door tot aan het strand, je kon ert niet zwemmen want er zijn veel haaien (heb ze niet gezien) heb wel apen gezien! veel vlinders en andere insecten, en heel erg veel rode mieren. die zijn eigenlijk best wel interresant, ze zijn altijd maar aan het lopen met blaadjes en ze hebben een soort wegenstelsel. ze maken dan de grond vrij en lopen daar dan. en het zijn er veel! ja ik weet het, het zijn mieren, maar het is gewoon interresant haha.
en die dag daarna zijn we naar cuidad perdida geweest, een ruine in de jungle, waar je echt alleen maar lopend heen kunt. het duurde 5 dagen, de eerste 3 dagen liepen we ongeveer 5 uur per dag, en daarna konden we steeds zwemmen in de rivier of relaxen in de hangmat.de eerste nacht hebben we ook in een hangmat geslapen. de omgeving was zoo mooi! zeker de 3e dag, moesten we echt klimmen over stenen en rivier oversteken, het is zweten en je (ik) wordt echt lekgestoken door muggen, maar het is gewoon supergaaf! de 3e dag hadden we cuidad perdida bezocht, 1200 treden omhoog (en voor mij is dat gewoon het zwaarste gedeelte, ik hou echt niet van traplopen haha) en van de stad is niet zoveel te zien, alleen de stenen onderkanten, maar de omgeving is gewoon supermooi! het wordt beschermd door militairen, die dan gewoon 4 maanden vakantie hebben denk ik, het is er echt supermooi en moeilijk te beschrijven haha. de 4e dag weer terug gelopen naar het kamp van de 2e nacht en de laatse dag 8 uur gelopen (we liepen 2 dagen in een). ik vond deze trip wel makkelijker dan de salkantaytrek, we liepen veel minder en hadden meer tijd om te relaxen. ook hier was het eten echt goed. en in de rivier zwemmen was gewoon heel erg leuk! had ontzettend veel lol met martin, een jongen uit duitsland en met amy, een meisje uit engeland. ik hou echt van engelse humor haha. verder waren er veel amerikanen, maar we hadden wel een leuke groep!
toch vond ik het mooiste van de trip dat we door gebied van indianen kwamen, en die nog echt op de oude manier leven, we hebben een paar huisjes gepasseerd. maar ook hun veranderen doordat ze steeds de toeristen zien lopen, ze vragen bijvoorbeeld voor medicijnen en worden zo te lui om hun eigen kruiden te zoeken. het beste voorbeeld is dat ze niet willen dat we fotos maken, omdat ze geloven dat hun ziel dan weggaat, maar als je ze wat snoep ofzo geeft dan willen ze wel op de foto. gelukkig zijn er ook nog plekken waar de indianen leven zonder toeristen, en die leven nog echt op de oude manier. echt interresant en ondanks dat wij als toeristen ervoor zorgen dat hun denkwijze veranderd, en dat is eigenlijk heel slecht, vond ik het wel heel leuk om te zien. onze gids was 56 jaar en hij was erbij toen cuidad perdida werd opgegraven, dus hij wist er heel erg veel ervan af en elke avond kregen we een soort verhaaltje voor het slapengaan over andere toeristen of over de indianen en cuidad perdida. het was echt super!

daarna zijn we naar barranquilla geweest, een drukke havenstad waar eigenlijk geen toeristen heengaan, maar wij dus wel want jorrit heeft daar verre familie wonen. en shakira komt er vandaan haha. ik vond het er juist heel erg leuk, omdat het totaal niet toeristisch is. wel merk je dat de mensen toeristen ook niet echt gewent zijn haha. we zijn daar naar een museum geweest over de verschillende culturen van de kust, je hebt namelijk de indiaanse cultuur, de negercultuur en spaanse invloeden. en er werd vooral veel verteld over de verschillende muziek en dansen en ook met veel filmpjes. was wel interresant! ook zijn we naar een discotheek geweest met livemuziek en waar iedereen salsa e.d. danst! was echt heel erg leuk! ga de muziek wel heel erg missen als ik were terug ben in nederland hoor. iedereen is gewoon zo blij als ze dansen en alles. ik vind de culturen ook gewoon interresant! zo anders dan in nederland, en ook zon verschil met peru en ecuador.
we zijn 5 dagen bij de familie geweest en ik vond het heel erg leuk.

en toen zijn we nog een paar dagen naar cartagena geweest, een populaire stad voor toeristen, ook uit colombia en ik snap het ook wel, want het is gewoon een hele mooie stad. het oude centrum is omringt door een stadsmuur, om de piraten buiten te houden. alle huizen binnen de muren zijn in de spaanse stijl en er zijn veel pleintjes en kerkjes. en dan eromheen is alles juist heel modern, maar alle hoge gebouwen passen wel weer bij elkaar. cartagena is wel echt heel erg warm en lekker zonnig! mijn laatse dag in cartagena zijn we met oscar, een man uit het hostal naar een vriend van hem geweest en hij heeft een boot! dus we hebben heerlijk gevaren in de baai en genoten van de zon! en van de cocktails want oscar is ook bartender haha. en toen was het tijd om afscheid te nemen van jorrit want ik ging alweer met de bus terug naar bogota. ik had denk ik beter kunnen vliegen, want uiteindelijk duurde de reis 24 uur! wel kwam ik op het busstation de 2 leuke buschaufeurs tegen van onze trip naar santa marta haha. was echt heel grappig en ze herkende mij nog. helaas gingen hun niet naar bogota toe. maar grappig dat je dan toch weer dezelfde mensen tegenkomt haha

ik vond het wel weer heel jammer om afscheid van jorrit te nemen. ik had hem echt een hele tijd niet gezien, maar het was gewoon zoals daarvoor. met hem had ik wel langer kunnen rondreizen denk ik. het samen reizen is wel anders. je moet ineens rekening houden met andere haha, maar het is ook wel weer makkelijk, want je bent nooit alleen en hebt altijd iemand bij je. en het scheeld ontzettend dat hij een man is haha. ik had een stuk minder last van vervelende mannen, dus jorrit bedankt daarvoor;)

dus ja dat was mijn trip in colombia, eigenlijk veel te kort. er valt nog zoveel te zien en te ontdekken! in het zuiden heb je nog het koffiegebied en natuurlijk de amazone. omdat het nu regenseizoen is, zijn er veel problemen met water. op mijn weg terug mnet de bus zag je het heel veel, ondergelopen weilanden, rivier buiten de oevers, huizen onder water en wegen die stuk zijn.
er is ontzettend veel politie en militairen, zeker bij het regeringsgebouwen en andere belanbgrijke gebouwen. maar ook in andere plaatsen en langs de wegen zijn veel militairen. ik vond het helemaal niet beangstigend ofzo, ik voelde me er juist veiliger door. en colombia voelt voor mij zowiezo veiliger dan ecuador bijvoorbeeld. de mensen zijn erg aardig en willen je graag helpen. de farc is nu veel kleiner, snachts zijn er wel controles in de bus bijvoorbeeld, maar dat was ook in ecuador. en drugs, het is aanmwezig, maar dat is ook in ecuador en peru, ik denk daar zelfs nog meer. wel kom je toeristen tegen die echt voor de coke naar colombia gaan, maar die ga ik gewoon uit de weg. als je er niks mee te maken wilt hebben, dan hoeft dat ook niet. het is je eigen keuze. ik ben blij dat ik hier ben geweest en ik wil nog weer terug denk ik, gewoon om de rest te zien!

en nu zit ik op een piepklein vliegvelde je wachten voor mijn vlucht die was over 8 uur gaat, gelukkig is er ook een japanse jongen die zo loang moet wachten. hij heet aky, wat in het spaans klinkt als aqui en wat hier betekend. dus je lacht je kapot als hij zegt: mi nombre es aqui (mijn naam is hier) haha naja ik vind het grappig;) en dan ben ik vanavond were terug in lima! nog voor een keer!

en dan over de rest van mijn reis.. er zijn wat dingen veranderd. ik ga toch niet langer blijven. vanwege familieomstandigheden wil ik graag naar huis toe, naar mijn broertjes en mijn ouders. en daarom skip ik bolivia en ga meteen door naar argentinie, waar ik nog 10 dagen samen heb met hannah en sofie, de nederlandse meisjes van cusco en dan ga ik naar huis. de dingen die in ik bolivia wil doen, kan ik toch niet doen vanwege de tijd. en ik wil nu ook liever niet alleen reizen.
dus ik ben 6 mei alweer terug in nederland!

dikke kus

  • 21 April 2011 - 16:04

    Papa:

    ik ben de eerste da's leuk. Klinkt allemaal weer goed. Lekker dat je thuiskomst aanstaande is. Veel plezier de laatste weken.

  • 21 April 2011 - 16:33

    Steven:

    Heey,

    veel plezier gehad lees ik, mooi.
    jammer dat je eerder naar huis moet, maar je kan er niets aan doen jammergenoeg.

    x steven

  • 21 April 2011 - 16:42

    Jan Jaap:

    hee,,

    Gaaf daaro als ik dat zo weer lees :):)
    ga je ook mee op nowaka want dan moet je echt alles vertellen :D

    groetjes vanaf Malta

  • 21 April 2011 - 17:05

    Mama:

    lievert wat een mooi stuk van je reis.
    geniet nog lekker van Argentienie en de familie.
    ik ga goed aan mijn conditie werken! dus don't worry.
    tot snel. xxxxxxxxx mama

  • 21 April 2011 - 19:21

    Minke:

    Hey moppie, volgens mij is dit je record! Pff lange blog! Ik ga je zometeen een mail sturen.. maar ik vrees niet dat die ook zo lang wordt.. haha kuskus!

  • 22 April 2011 - 17:56

    Oma Karin:

    Lieve Elske

    Lekker op mijn gemak je verslag gelezen, Leuk allemaal weer.
    Geniet nog van Lima en Argentinië.
    Fijne paasdagen,... ook nog eieren zoeken? Het weer is hier trouwens heel zonnig. hoop dat dat ook nog zo is als je thuiskomt. dag meis, dikke kus.

    lfs oma

  • 22 April 2011 - 18:46

    Opa Bus:

    Weer een mooi reisverslag geniet nog van de laatste weken en we zien je weer 6mei in ons warme holland.

    xxxjes Opa Bus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Bogotá

Elske

Vrolijke land en water manager die graag wat van de wereld ziet!

Actief sinds 04 Okt. 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 44713

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 28 Mei 2016

Study & traveling South of Europe!

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

Stage in Cambodja & roadtrip door Vietnam

04 November 2010 - 06 Mei 2011

Mijn eerste reis... Zuid Amerika, here i come

Landen bezocht: